ALGEMEEN > Klei - algemeen > porseleingietklei keurig gedroogd, risico stoken

Heb mijn porseleinklei keurig weten te drogen in de mal zonder vervormingen. Nu wil ik het gaan stoken, maar hoe kan ik dit zo zorgvuldig mogelijk doen zodat het bij hte stoken niet vervormd. Welk tijdstraject, werk in een kleimal leggen, (enekele of tweedelige mal, gesloten mal...etc)
Wie heeft tips?

5 antwoorden

  • Marion, download mijn epistel over "stap voor stap werkwijze ...." op deze site en het wordt een stuk duidelijker
    beantwoord
  • Hallo Teus,
    Een interessant stuk van je, maar speciefiek over het stoken geeft het geen antwoord op mijn vraag. Ik houd het als naslagwerk. Groet, Marion
    beantwoord
  • Marion, bisquitstoken zal jouw porselein niet vervormen. Ik geef je mijn traject VOOR PORSELEIN (als het droog is):
    300 min tot 550 gr.C, 120 min tot 650 gr.c, 180 min tot 1000 gr.C, 30 min tot 1040, 30 min 1040, 120 min tot 800. Nu kun je het nog goed glazuren.
    Anders wordt het als je naar hogere temperatuur gaat. Porselein zal op hoge temperatuur verglazen en dus ook vervormen. Een van de uitdagingen van porselein. Kijk eerst eens wat de maximale temperatuur is van de gietklei. Meestal lager dan TM10 of TM18. Als het dun is, vervormt het meer dan dik werk. Er is een mogelijkheid om heel dun keramiek in een (steun) vorm te stoken met daarom heen een vulstof. Zowel de vorm als de vulstof moeten tegen zeer hoge temperatuur kunnen.
    Misschien bedoel je dit met een "vorm". Porselein werd ook vaak in "saggers" gestookt. Om heel andere redenen overigens. Marion wees eens wat specifieker over vorm, dikte, soort, glazuur en wat je ermee wilt want ik vrees dat jouw vragen te weinig aanknopingspunt geven.

    beantwoord
  • Hallo Teus,

    Ik heb een zelf geprepareerde porseleinklei gemaakt van tm10. De bedoeling is dat ik in beginsel rechte staven en gebogen staven (halve cirkels) giet. Ze worden zo'n 7 mm dik. Mijn idee was om ze te stoken in een omhulsel van een klei. Dit heb ik ook met goede ervaring gedaan. Omdat dit een heel karwei was, vraag ik me af door de zwaarte van de klei, die tijdens het stoken weer wat vloeibaarder wordt, het mogelijk ik om de staafjes omhoog te doen krullen. (dit is dus niet de bedoeling) Vandaar dat ik me afvraag of een tweedelige "kooi"misschien beter is om de staafjes recht te stoken. Ik maak geen gebruik van glazuur. Hopenlijk is mijn verhaal zo wat duidelijker.
    Kleigroet,
    Marion
    beantwoord
  • Marion, is de wand dikte 7 mm of de diameter ? Zijn de staven hol ? Hoe lang zijn ze ? En het is mij nog niet dudelijk of je nu over gietporselein of gewone porsein hebt. Dus helemaal duidelijk is het nog niet. Je kunt wellicht deze staven persen en dat gaat (ook hol) snel en goed.
    Tot 1220 graden/oxiderend zal TM10 nauwelijks problemen geven als je ze plat neerlegt, maar . . . ja, als ze een diameter van 20 cm hebben bij 7 mm wand dikte wel natuurlijk. Maar dan zet je ze rechtop.
    Ik neem aan dat de vorm dik en stevig gemaakt moet worden in tegenstelling tot de buizen en dat je ze daarom wilt ondersteunen.
    Bedenk dat de vorm waarin je de staven stookt van zeer hoogbakkende klei moet zijn met veel chamotte.
    Klei zal anders krimpen dan porselein. Er moet dus ruimte zijn. Voor rechte staven geen probleem, voor ronde dus wel. Opvullen, als ondersteuning, kan met verschillende stoffen zoals aluminium oxide of kwarts. Afhankelijk van de maximale stook temperatuur zal dat een beetje fuseren (aanhangen) aan de porselein. Dat is er gemakkelijk af te halen.
    Leuk vak nietwaar ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.