ALGEMEEN > Stoken > sympathiebrand

Af en toe kom ik het woord "sympathiebrand" tegen. Kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?

Het enige wat ik tot nu toe heb begrepen dat het iets is dat je beter niet kunt hebben.

10 antwoorden

  • Hallo Marlene,

    Wat ik weet is dat er bijvoorbeeld glazuren met oxides en pigmenten die dicht bij elkaar staan een andere kleur krijgen dan datgene wat op de teststrook aangegeven staat!
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • volgens mij......als ik heel diep graaf in mijn geheugen en als ik het goed heb...dan heb je kans dat een glazuur met tin en chroom, een roze verkleuring op de stukken kan achterlaten die ook in de oven staan tijdens de glazuurstook...
    Correct me if I'm wrong..
    beantwoord
  • Zoiets heb ik ook eens gelezen, maar waar precies...
    beantwoord
  • koperoxide naast witte glazuur geeft ook groene vlekken op dat wit

    frans
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoorden.

    Mijn vermoeden klopt dus: je kan het maar beter niet hebben, zo'n sympathieke brand ;).
    beantwoord
  • alleen als je het een leuk effect vindt hahaha. Nee, beter niet
    beantwoord
  • Hallo Marlene,

    Met sympathiebrand wordt bedoeld dat een grondstof of een glazuur tijdens het stoken gedeeltelijk vervluchtigt, in gas overgaat om vervolgens neer te slaan op bijvoorbeeld andere glazuren. Een veelvoorkomend voorbeeld daarvan is het bestanddeel chroom. Als dit in de buurt van een tinglazuur is zal dit daarop een roze verkleuring veroorzaken. Maar ook koper en lood hebben de eigenschap gedeeltelijk te vervluchtigen. De uitgang van een oven laat na veelvuldig stoken soms allerlei kleuren zien van stoffen die daar zijn neergeslagen.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik brand vaak tinwit en wil eens met chroom-glazuur gaan werken.
    -Is het zo dat de volgende bv. 6 keren dat je de oven brand alle glazuur verkleurd door de chroom of is de chroom na 1 brand wel uit de oven verdwenen?

    -zo ja, is dat probleem dan te voorkomen door chroom-stain te gebruiken?

    -welke oxides geven eigenlijk sympathiebrand? ik weet alleen van chroom...

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Hallo Marlies,

    Excuus dat ik je zo lang heb laten wachten op een antwoord. Ik was nl op vakantie.

    Eenmalig chroom in een oven stoken zal geen problemen geven, tenzij je in de buurt van het chroom(-glazuur) een tinglazuur meestookt. Ik verwacht niet dat een sporadisch gebruik van chroom in de oven problemen zal geven voor de stoken daarna. De chroom kan verdampen en slaat neer op de rest van de ovenvulling, maar ook op de ovenwand en het stapelmateriaal zelf. Het is dan waarschijnlijk wel goed om de oven een paar keer op de glazuur temperatuur te stoken zonder dat er chroom in de glazuren zit.

    Chroom in een chroom-houdend pigment zal misschien minder sympathie brand geven omdat het chroom er chemisch in zit opgesloten (verzadigde verbinding).

    De andere stoffen die sympathie brand veroorzaken zijn koper en lood. Ik heb zelf een oven waarin 20 jaar lang veelvuldig loodhoudende fritten zijn gestookt. Dat heeft tot gevolg dat de oven zelf zowel als het stapel materiaal het lood uit de atmosfeer van de oven hebben opgenomen. Wanneer ik nu in die oven porselein klei of steengoed klei zonder glazuur stook, worden deze daardoor licht glanzend van oppervlak. Maar deze oven is dus al heel lang gebruikt voor loodhoudende glazuren. Ik denk niet dat jij daar bang voor hoeft te zijn in jouw oven.

    Maar als je vaak met tin glazuren werkt zou ik wel voorzichtig zijn met chroom in die oven.

    Met groet van Michel Kuipers


    beantwoord
  • Hallo Michel,
    dank voor je reactie.
    Als ik het goed begrijp hoef ik niet bang te zijn dat na 1 stook met chroom de volgende glazuurbrand beinvloed wordt, dus ik ga die mooie glazuur een keer proberen!

    groetjes,
    marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.