ALGEMEEN > Ovens > maximale temperatuur oven

Ik heb een rhode oven TE 60 MCC van 16A. E staat een maximale temperatuur op van 1230 graden. Ik heb nooit heel hoog gestookt maar nieuw werkvereist een hogere stooktemperatuur dan 1050/1060 graden. Ik zou graag op 1150 tot 1200 willen bakken maar heb ooit gehoord dat de maximale temperatuur onder de aangegeven maximale temperatuur zit...
Weet iemand hoe dit precies zit, hoeveel je onder de in mijn geval 1230 graden moet blijven en waarom? Ik hoor het graag.. Nathalie
gevraagd

12 antwoorden

  • 1200 graden moet kunnen in die oven Nathalie
    De maximumtemperatuur hangt af van het vermogen van de oven en de isolatie.
    Doorgaans is het maximumtemperatuur ruim genomen. Als je op het maximum gaat stoken zal de stooktijd langer zijn en zal de isolatie op den duur warmte doorlaten. Kom je te hoog dan zal door het warmte verlies de temperatuur niet of nauwelijks nog stijgen. Frans
    beantwoord
  • De oven is 230 V 16A, 3,6kw. Ik heb inmiddels een stook van 1150 gedaan, volgens de computer heeft ie dit gehaald maar het resultaat na vergelijking met 1150 uit een andere oven (ik weet dat iedere oven kan verschillen) scheelt zeker 1 of 2 tinten..
    Kan ik er met behulp van kegels bv achterkomen wat hij precies gedaan heeft.
    En kan ik mocht hij het niet redden proberen (na biscuitstook welliswaar) het in een raku oven hoog te stoken.
    Mocht dit laatste het geval zijn waar moet ik dan rekening mee houden? wat een vragen he?
    beantwoord
  • Hallo Nathalie, als er op het type plaatje staat 1230oC dan dient de oven dit ook te halen. De oven alsook de isolatie moeten dan dus minimaal deze temperatuur aankunnen. Je vermeld niet de inhoud van je oven,dit is belangrijk voor een juist antwoord,daar grote en vermogen alsook isolatie het stookgedrag bepalen.
    Hiervoor zijn tabellen te vinden bij grotere keramiekoven fabrikanten/leveranciers. Het kan wel zijn dat de laatste oC,dit verschilt van oven tot oven zeer langzaam stijgen.
    Werk reeds jaren met diverse ovens zowel klein als middelgroot, zelf gemaakt, en deze lees ik uit met een tweede thermokoppel aangesloten op een laptop zodat ik aan diverse curves direct het stookgedrag kan volgen. Indien je oven de max temperatuur slechts zeer moeilijk kan bereiken is het aan te raden je pendeltijd te verlengen, maar zoals geschreven gaat dat wel wat extra energie kosten daar je oven dan zijn warmte sterker gaat verliezen door de isolatie.
    beantwoord
  • Hallo Henk, De oven is 60L van binnen bekleed met isolatiestenen. Ik ben ook erg benieuwd naar de thermokoppel waar je het over hebt en hoe je dit aansluit op je laptop.
    beantwoord
  • Hallo Nathalie,hiervoor gebruik ik een universeelmeter. Deze heeft een thermokoppel ingang en een Rs232 uitgang welke ik koppel aan de laptop op een compoort. Echter meerdere mogelijkheden(goedkoper zijn nu voorhanden). Had intussen op de site van Rhode je oven gevonden. Nog vragen mail me rechtstreeks.
    Gr.henk vermeulen, jonk.pottery@hetnet.nl.
    beantwoord
  • Henk, ik denk dat je hier een redeneringsfoutje maakt betreft een oven die langzaam zijn eindtemperatuur haalt. In dit geval zeker NIET pendelen. Pendelen kan nodig zijn als de temperatuur te snel bereikt is. Dit is net wat een smeltcone doet: de tijd én de temperatuur optellen, wat een thermokoppel niet doet.
    beantwoord
  • Nathalie, het is zeer raadzaam beide ovens eens te stoken met smeltcones en zo het temperatuursverschil te kunnen constateren. Kijk je niet suf op de temperatuur die de meters aangeven, maar wat het resultaat is na stoken met cones. Een ruwe schatting is dat cones zowat 150°C/uur gemiddeld nodig hebben voor de eindtemperatuur. Om ongeveer 1200°C te bereiken heeft een smeltcone ongeveer 8 uur nodig. Indien de oven er langer over doet zal de cone reeds vervormen beneden de 1200°C. Indien de oven de 1200°C sneller bereikt heeft zal de cone nog niet vervormen en moet je hoger stoken. De cone geeft weer wat het glazuur ondergaat. Als je oven sneller de 1200°C bereikt, zal je moeten pendelen om de cone alsnog te laten vervormen en het glazuur te laten uitsmelten. Kun je nog volgen ? :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,als ik de curve uitlees van ongeacht welke stook tegen eindtemperatuur,zie ik een onrustig beeld in het begin van de pendeltijd,dit doordat de oven in zijn max bereik steeds weer wat temperatuur verliest.
    Het opnieuw hoogstoken van de elementen kost extra tijd,de meting geschiedt inderdaad met en thermokoppel in de ovenatmosfeer,de cones is materiaal/tijd curve,echter naar verloop van tijd wordt de schommeling steeds geringer,dus de curve vlakker.
    Dit alles is proefondervinderlijk.

    Gr.Henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Henk, dit heeft met het temperatuurbereik en de kwaliteit van de oven te maken en niks met het principe van temperatuur-tijd relatie.
    beantwoord
  • De oven die de temperatuur wel haalt is een krachtstroom oven van de academie daar zal dus best verschil inzitten.
    Ik zal eens proberen met die conen in 8 uur naar 1200 te stoken en te kijken wat eruit komt.
    Ik kan eventueel ook met een pyrometer kijken wat dee zegt tijdens het stoken..?

    dan rest nog steeds de vraag of ik indien het met mijn electrische oven niet mogelijk is ik het in de raku kan proberen om de juiste temp. te halen maar waar moet ik dan rekening mee houden?

    beantwoord
  • Nathalie, ik denk dat je het nut van een cone nog niet helemaal door hebt.
    - Je moet die cone in de oven kunnen plaatsen zodat je die ook van buitenaf kunt gadeslaan. Stook naar 600°C in 6 uur. Je kan vanaf daar naar vol vermogen. Op het ogenblik dat de cone gaat ombuigen kijk je hoeveel graden de meter aangeeft en hoeveel tijd dit in beslag heeft genomen. Dit is de eindtemperatuur die cone 8 nodig heeft in dit stook-traject, in deze oven en met deze inhoud ( kg ) om te buigen. Deze stookcurve kan je dan herhalen nadien zonder cone ( ijkmiddel ) en is dan ook de NOEM-temperatuur voor de gebruikte glazuren.

    En wat betreft de vraag ' raku ', kan ik niet goed volgen.. Raku heeft geen ' juiste temperatuur ' maar een punt waar het glazuur gaat smelten. Temperatuur meten tijdens een raku-stook is totaaaaaal zinloos. Waarom : Als je bv. een glazuur voor 1000°C nodig hebt wat in een conventionele oven 7 uur in beslag neemt, gaat deze niet uitsmelten in een raku-stook op 1000°C. , gezien deze 1000°C binnen het uur bereikt wordt. Je mist hier eventjes 6 uur stooktijd. In een rakustook zal dit glazuur misschien wel tot 1050°C moeten gestookt worden. Je kan ook nog een tijdje pendelen op 1000°C tot het glazuur gaat uitsmelten, maar dat is toch niet de bedoeling van raku ? Zie je al iets van verbanden ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Ik heb deze temperaturen (nog niet) nodig voor glazuren maar puur voor de kleur van de klei zelf en een sinterpunt voor vazen. Ik zat zelf te verzinnen dat ik misschien (wellicht met een foefje) de oven niet zo snel hoef laten op te lopen als met raku stoken uiteraard snap ik dat het altijd sneller zal gaan dan met een elektrische oven. De vraag is alleen kan ik dit daarmee benaderen.. of heeft dit geen enkele zin?
    oja het gebruik van de conen is mij nu duidelijk geworden idd.. ik heb een kijk / ventilatie gat dus dat moet lukken. Ik zal dat eens proberen...ik was omgekeerd aan het denken..
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.