ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Spuiten van glazuur

Enige tijd geleden heb ik een handspuit gekocht. Ik heb deze onlangs gebruikt op een werkstuk, dat ik eerst met transparant glazuur bespoten heb, toen gedeeltelijk met turquois en hier en daar met groen. Waar het turquois moest dekken, heb ik 3 laagjes gespoten, de groene als effekt slechts 1 laagje.
De turquois had ik al eerder op proefjes gegoten, om te zien of de kleur goed was. Het was een goed dekkende glazuur.
Het werkstuk heb ik gebakken en wat blijkt, het transparant dekt volledig, het groen is zeer duidelijk te zien, maar het turquois is heel licht gebleven, ook daar waar 3 laagjes zitten.
Is bij het turquois de kleur naar beneden gezakt? Hoe kun je dit voorkomen? Aan de glazuren is tylose toegevoegd. Is het toevoegen van meer tylose een oplossing?
Verder vraag ik mij af hoe het komt dat de kleuren zich niet mengen, terwijl ze over elkaar zijn gespoten. Het werkstuk is afgebakken op 1060 graden.
Vast bedankt.
Hanneke


23 antwoorden

  • Hanneke, zal ik dan proberen hier een antwoord op te geven. Ik stook zelf op 1275 graden maar ik denk dat op
    aardewerktemperatuur, de kleuren niet zo makkelijk mengen, de glazuren komen dan meer op de scherf te liggen. Wat dat turquoise betreft, misschien is de glazuur niet sterk genoeg of te dun aangemaakt.
    beantwoord
  • Het mengen van kleuren is bij glazuur niet zo als bij bijvoorbeeld verf. Toch is er ook wel weer een overeenkomst.
    Ik denk dan ook dat het niet zoveel te maken heeft met het wel of niet spuiten maar met de grondstoffen die de glazuren hebben.
    Stel: je hebt een groen gemaakt. Daarvoor heb je oxides of een stain nodig. Die bevatten laten we zeggen 4 ingredienten te weten a,b,c,d. Je wilt ook een turqoois maken. Die bevat de ingredienten a,b,f,e. De mengsels zullen afzonderlijk heel verschillende kleuren geven. Maar gemengd met elkaar zullen er niet zoveel verschillen zijn. Gedeeltelijk komt dit doordat een deel van de bestanddelen gelijk is. Dannog is bijvoorbeeld een bestanddeel als cobalt heel overheersend en zal er voor zorgen dat er weinig kleurafwijking onstaat bij mengen.
    Je kunt dus van te voren nooit voorspellen hoe een kleur zich gaat verhouden als het wordt gemengd met iets anders. Wat je kan proberen is aan de ene glazuur een bestanddeel toevoegen die niet de kleur verandert, maar de temperatuur van het stoken, dus bijvoorbeeld een lage smelttemperatuur. Dan kan deze gaan vloeien voordat de andere glazuur gaat vloeien en ontstaat er een vlammenpatroon. Maar van te voren bijna onvoorspelbaar.
    Voor grondstoffen en smeltdetails zou ik Hans M. vragen, die weet daar heel veel van.
    beantwoord
  • Deddy,
    Wat ik bedoelde is dat ik verwacht dat glazuren die over elkaar heen aangebracht worden op een stuk en in 1 glazuurbrand gestookt worden zullen mengen, maar dat is over het algemeen niet zo.
    Nou heb ik begrepen dat glazuren waar pigmenten in zitten zoals, chroom, zink en nog enkele erg overheersend en dekkend zijn. Heeft dit ook te maken met het niet mengen van kleuren tijdens een stook?
    Hanneke
    beantwoord
  • OP mijn site op de meer foto's pagina kun je verschillende voorbeelden zien van glazuren die wel en niet zijn gemengd tijdens de gladbrand. Voor mij is het ook steeds weer een verrassing als ik de oven open doe. Mijn ervaring leert me dat glazuren die lood bevatten meer geneigd zijn om zich met andere te mengen dan loodsafe of loodvrije. Verder denk ik, maar dat heb ik nog niet met bewijs, dat glazuren die neigen tot kristalvorming beter onderling mengen en ook weer verrassende kleuren kunnen laten ontstaan.
    Misschien kun je nog wat beter aangeven wat je precies met mengen bedoelt. Blauw en geel zullen soms groen geven, maar vaker een grijs of een bruin. Dat komt doordat de oxides onderling een andere reactie aangaan dan verwacht. Een voorbeeld, cobalt en bruinsteen geven samen paars, maar afzonderlijk bruin en blauw. Chroom en tin geven samen roze, maar afzonderlijk wit en groen.
    De hoeveelheden van een bepaalde oxide is ook van belang voor de kleur. Heel veel koper geeft een zwart verbrand, terwijl weinig koper een glasgroen geeft.
    beantwoord
  • Dat oxides samen gemengd niet de kleur geven zoals jij aangeeft heb ik met diverse proefjes kunnen zien. Maar
    wat ik bedoel is dat ik het vreemd vind dat twee glazuren niet samensmelten, dus niet zozeer rood plus geel geeft oranje, om maar wat te zeggen. Nu is het zo dat het ene glazuur op het andere als het ware blijft liggen, terwijl ik verwacht dat wanneer een stuk in de oven gaat, de glazuren smelten en ook min of meer samensmelten, een geheel worden.
    Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
    Daardoor ook mijn vraag of dit ook te maken heeft met de glazuursamenstelling, of er bijvoorbeeld chroom in zit of zink. Ik dacht daar ooit iets over gelezen te hebben van Frans Boot.
    Hanneke

    beantwoord
  • Op de een of andere manier heb ik deze discussie tot nu toe gemist.
    een kleine bijdrage.
    Als ik tijdens het glazuren meerdere lagen verschillend glazuur over elkaar spuit gebeuren er bij mij verschillende dingen.
    Als het een goed sterk vloeiend (hoogglans) glazuur is gaan de kleuren mengend zakken en onstaat er een soort harige structuur. Titaanoxide levert dan vaak mooie effecten in combinatie met andere oxides.
    Een glazuur wat niet de neiging heeft tot vloeien krijg je meer wolkachtige structuren. De donkere kleur onder en de lichtere kleuren bovenop.
    Een ander effect wat ik zie gebeuren, maar niet kan sturen is dat tijdens het uitsmelten van het glazuur er gasvorming plaatsvind, doordat er carbonaten ontleden.
    Dit geeft in het glazuur blazen die openspringen, dan kraters worden en dan weer gladvloeien.
    Je kan er ook pinholes door krijgen.
    Waar die blazen zijn ontstaan tijdens de stook zie je in het glazuur dat de onderliggende laag door de bovenliggende laag heen bloed.
    Echt mengen van kleuren die over elkaar zijn gespoten
    zal denk ik niet gebeuren.
    Er zal als het twee transparante glazuurlagen betreft wel optische menging plaatsvinden.
    beantwoord
  • Aan een transparant glazuur heb ik kleurpigmenten toegevoegd van o.a. Keramikos. Deze heb ik deels over elkaar gespoten en daarna gestookt op 1060. Bij mij gebeurd er dus niets. Het onderste glazuur zie je niet meer en het glazuur daarboven dekt dit volkomen af, zonder dat er iets zichtbaar is aan het glazuur.
    Moet ik mogelijk hoger stoken om een resultaat te krijgen als jij omschrijft? (Van het turqoise pigment ken ik de samenstelling niet en ook de stooktemperatuur staat er niet op. Het andere pigment kan gestookt worden tot 1350, mijn glazuur heeft een stooktemperatuur van 1050 - 1280.)
    Bij een proef met glazuren over elkaar gieten, gebeurd eigenlijk hetzelfde. Glazuur als boven, twee pigmenten 1 tot max. 1350, de ander tot max. 1400.
    Nogmaals dat de glazuren niet echt mengen begrijp ik, maar bij mij gebeurd er gewoon helemaal niets.
    Stel ik begin met een blauw glazuur en giet er groen overheen, dan is alleen groen zichtbaar.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke je geeft het volgens mij zelf al aan. Je glazuur zit aan de onderkant van de stooktemperatuur. Volgens mij kun je twee dingen proberen, of je stookt hoger of je verlaagd de minimale stooktemperatuur. Je kunt dit glazuur probleemloos natuurlijk hoger stoken.
    beantwoord
  • Net wat Geo zegt hoger stoken zal wel helpen.
    Zelf stook ik rond 1240 maar als het wat meer moet vloeien ga ik naar 1260 of 1280.
    Op de heeste plaats van de oven zetten helpt ook
    succes
    beantwoord
  • Ik ga dit weekend stoken en zal jullie laten weten hoe het resultaat is.
    Bedankt tot zover.
    Hanneke
    beantwoord
  • Toch nog even een vraag. Een oven met een top temperatuur van 1300 kun je die probleemloos opstoken tot 1260 - 1280? Ik heb wel eens gehoord dat dit problemen kan opleveren.
    Hanneke
    beantwoord
  • Dat kan wel,maar hoe hoger de temp. hoe groter de slijtage, maar als je klei geschikt is voor hoge temperaturen, en het glazuur is dat volgens je gegevens ook dan kun je in ieder geval een stuk hoger stoken, dat zou ik zeker proberen, want dan kom je in de hogere sferen van het steengoed en zal er een wereld voor je open gaan. Sterkte.
    beantwoord
  • Dat een oven aan een maximum temperatuur gebonden is ligt aan de mate van isolatie.kom je boven die toptemperatuur gaat de oven zoveel warmte uitstralen dat en nooit genoeg energie is om nog heter te worden.
    maar er is altijd wel een ruime marge
    Ook de mate van vulling is belangrijk
    Lucht is nou eenmaal heel moeilijk te verwarmen.
    werkstukken houden de warmte vast lucht niet
    beantwoord
  • Eindelijk gisteravond de oven gestookt.
    Eindtemperatuur 1250.
    (Tot nu toe niet hoger gestookt dan 1060)
    Om 7.30 was de temperatuur 1092, om 8.30 was dit 1130 en om 9.30 was dit 1150. Tien minuten lang bleef dit 1149 - 1150.
    Ik heb toen de oven uitgezet. Heb niet het idee dat de temperatuur nog zou gaan stijgen.
    Vanavond de stukken eruit gehaald. Opnieuw zijn de glazuren niet vermengd!
    Kontakt opgenomen met Victorine, die zei dat mogelijk de spiralen niet de juiste zijn. Dit kan ook invloed hebben op het bakken op lagere temperaturen.
    Zal de ovenleverancier benaderen en het probleem voorleggen.
    Vooralsnog zit ik nu met werk dat niet echt fraai oogt.
    Jullie horen nog.
    Hanneke
    beantwoord
  • Betse Hanneke,
    Vervelend dat het alsnog niet gelukt is om de glazuren te laten mengen.
    Misschien is de glazuur er niet geschikt voor ?

    Als aanvulling op de maximum temperatuur van een oven, de informatie van Frans wil ik graag aanvullen.
    De maximumtemperatuur van een oven heeft ook te maken met de kwaliteit van het isolatiemateriaal.
    Er is steen en deken die maximaal 1250 kan hebben en een betere kwaliteit gaat tot 1400.
    En er is natuurlijk veel meer, technische keramiek wordt gestookt op 1700.
    Ook bij de maximumtemperatuur op basis van de kwaliteit van het isolatiemateriaal wordt een ruime marge aangehouden.
    Mijn oven mag maximaal 1300 maar de deken heeft een maximum van 1400.
    Met frans en anderen wil ik wel een discussie opzetten over zijn opmerking dat lucht slechter opwarmt.
    Mijn ervaring bij de rakuoven is dat een oven waar veel massa inzit en weinig lucht er veel langer over doet om op temperatuur te komen.
    Dit is dus precies tegenovergesteld als wat Frans zegt.
    Benieuwd naar je reactie Frans
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • beste mensen Eerst de glazuren van Hanneke. Ik denk dat je een aardewerkglazuur moet gebruiken en niet een glazuur wat stabiel is over zo'n lang traject, het moet m.i. gewoon eerder uitsmelten.
    W.b. het laden van de oven, een volle oven heeft veel meer massa dus doet er langer over om op te warmen.
    Tevens is het volgens mij zo dat hoe voller de oven hoe beter de stookresultaten omdat de warmte zich veel beter over de oven verdeelt.
    beantwoord
  • Vandaag is er iemand langs geweest om even naar de oven te kijken. Het probleem is dat inderdaad de stenen een max, temp aan kunnen van 1260. Het is een oven van 50l. Het probleem ligt vermoedelijk in het feit dat ik op de oven een opzetrand heb van 11 cm, die de oveninhoud vergroot tot ongeveer 67l. Dit kan de oven niet aan.
    Ik ga een teststook doen met een lege oven, zonder de opzetrand, nu moet de oven in 4 - 4,5 uur de temperatuur halen van 1250. Zoniet dan kan het zijn dat de oven beter geisoleerd moet worden. Alle spiralen zijn ok.
    Een oven zonder materiaal stookt beter op dan met, het materiaal dat erin zit moet ook verwarmd worden en dat kost energie en tijd (aldus mijn ovenleverancier).
    Als ik de teststook gedaan heb laat ik dit weten.
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik begrijp uit je beschrijving dat je waarschijnlijk een economy oven van het keramisch instituut Haarlem hebt.
    Ik heb jaren geleden ook zo'n oven gehad en voor hoge temperatuur stoken boven de 1200 zijn ze eigenlijk niet geschikt.
    De bouwer zal nu wel protesteren, maar dit is mijn eigen ervaring.
    Hans
    beantwoord
  • Een lege oven naar 1250 opstoken is geen goede test.
    Een oven dient erop gebouwd te zijn om MET werkstukken die temperatuur te bereiken.
    En je hebt dan nog niet de garantie dat de oven de beoogde temperatuur bereikt als er werkstukken inzitten.
    Beter is het om de mislukte stukken van de vorige stook erin te zetten.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Waar het kopen van een glazuurspuit al niet toe kan leiden
    beantwoord
  • Frans,
    Ik ga het alletwee proberen, en de lege oven stoken en kijken of deze in 4 - 4,5 uur de beoogde temperatuur haalt en met de "mislukte" werken erin.
    Hoe eea zal verlopen meld ik weer.

    Geo,
    Je hebt gelijk, maar ik moet zeggen dat ik veel geleerd heb de laatste tijd, niet zozeer over het spuiten, maar dat zal proefondervindelijk wel komen, maar wel over de rest.
    Allemaal bedankt voor jullie bijdrage aan de discussie.
    Hanneke
    beantwoord
  • De lege oven heb ik gestookt. In 3 uur en 50 minuten was de 1240 behaald.
    In een uur was hij afgekoeld tot 700 en weer een uur verder tot 400. Jammer genoeg is de rest niet bijgehouden, zou mijn man doen, maar door het voetballen...
    Een gevulde oven zal ik binnenkort stoken.
    Hanneke
    beantwoord
  • Inmiddels een bisquitstook gedaan. Moet zeggen dat het een hoop tijd scheelde. Eerst naar 600 in 6 uur, dan naar 960, wat normaal ongeveer 2 1/2 uur duurde, en nu een uur en een kwartier.
    Dus laat ik de opzetrand er indien mogelijk af.

    Het "mislukte" stuk verwarmd tot 175 daarna gespoten met een mattransparant glazuur, waaraan toegevoegd ijzer. Dit samen met nog wat proefjes gestookt in 6 uur tot 600 en daarna tot 1150, 20 minuten laten pendelen en laten afkoelen. Omdat het koperoxyde al was gaan lopen dorst ik niet veel hoger te stoken, maar heb gekozen voor het aanhouden van de temperatuur.
    Ik heb 's nachts gestookt en weet dus niet hoelang de oven over het laatste traject gedaan heeft.
    Resultaat is GOED. De kleuren liggen niet meer op elkaar, ook is niet duidelijk meer te zien waar de ene kleur begint en de ander eindigt. Er zijn vegen te zien, het koper is nog wel wat verder gaan lopen, maar niet hinderlijk, hier en daar zijn er leuke effekten te zien.
    Wel is door het ijzer de felheid van de kleuren verdwenen.
    Ga hier absoluut meer mee doen.
    Kortom iedereen bedankt voor al zijn goede adviezen.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.