ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > rare earth oxides

Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de zgn. 'rare earth oxides? Ze worden gebruikt in celadon achtige glazuren en geven transparante pasteltinten. Ze kunnen zowel in oxidatie als reductie gestookt worden en maken glazuren doorschijnend als in celadon.
Het gaat om de volgende oxides:
Erbium oxide, Praseodimiumoxide en Neodymiumoxide.
Voor voorbeelden kun je kijken op: http://www.davidpier.com

Ik heb op een amerikaanse site de oxides gevonden, maar zij leveren niet aan Europa. (lagunaclay). Wie weet hier meer over, en weet misschien waar ze nog meer geleverd worden? Vast bedankt! Magda
Ik zal een foto bijvoegen als voorbeeld...
Ben zeer benieuwd of mensen hier evaring mee hebben, en zo ja.... vertel!
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Hier zijn wat adressen in europa:
    EUROPE
    United Kingdom
    American Elements UK
    Manchester M2 1HN , UNITED KINGDOM
    Telephone +44 (0)161 660 6820
    customerservice@americanelements.co.uk
    FRANCE
    American Elements France
    69004 Lyon, FRANCE
    Telephone +33 09 75 18 13 57
    customerservice@americanelements.fr
    GERMANY & AUISTRIA
    American Elements
    1010 Vienna, AUSTRIA
    Telephone 0043 (0) 1229-7227
    customerservice@americanelements.de

    Ik heb wel stains gebruikt met de genoemde oxides maar nooit in pure vorm. Frans
    beantwoord
  • Ik heb er nog nooit van gehoord, maar vind ze prachtig. Ik maak enkel keramiekkralen en voor de zomer zou dat geweldig zijn. Kan iemand mij zeggen wat celadonachtige glazuren zijn ? Maak je dat zelf of kan je dat ook kant en klaar kopen en zo ja waar bvb.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Bedankt Frans, ik zal eens informeren wat de mogelijkheden zijn, zien of ze een website hebben.
    Ik ben voornamelijk op zoek naar kleurende oxides die roze kleuren, maar vond de kleuren op de foto boven allemaal prachtig! Heb je die stains in glazuren gebruikt, of anderszins?
    Inmiddels heb ik via Lagunaclay.com een site aangereikt gekregen waar hun produten verkocht worden naar Europa, Axner.com - maar helaas verkopen ze maar één van de drie oxides. (ook zijn de verzendkosten relatief hoog natuurlijk).
    beantwoord
  • Rita, Ik bedoel een glazuur dat doet denken aan een celadon glazuur. Het transparante en de zachte kleur ervan.
    (Celadon is een glazuur dat van origine uit Azië komt, China, Taiwan etc. Het komt in allerlei kleurvariaties voor. Waar ik naar revereer is het doorschijnende pastelkleurige groen/blauw dat vaak gebruikt wordt op steengoed of porseleinklei, reductie gestookt met ijzeroxide).
    Voor Celadon zijn recepten met allerlei verschillende grondstoffen, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor kleur, transparantie etc.
    Celadon wordt onder reductie gestookt, en zal in een elektrische oven niet die mooie transparante groen/blauwe kleur krijgen. Er komt nogal wat ervaring bij kijken die ik niet heb op dit gebied...
    Als je reducerend kunt stoken, zijn er recepten te vinden in dit forum onder http://oud.klei.nl/forum/showforum.aspx?fid=177, succes!
    beantwoord
  • zo, dat zijn inderdaad prachtige kleurtjes zeg. Zou er geen leverancier in Nederland zijn die dit kan/wil importeren? Zit nu stiekem te denken aan b.v. Keramikos.
    ..overigens...op die site doet net dat linkje met rare earth.... het niet. Bummer
    beantwoord
  • Hallo Magda,
    Gaat het jou om de kleuren en de transparantie als op de getoonde bekers? Deze zijn prima te maken van een laagviscoos(weinig stroperig) transparant glansglazuur met kleurpigmenten. Daar heb je geen uitzonderlijke oxides voor nodig. In kleurpigmenten zijn deze bijzondere oxides chemisch opgesloten. Elke grotere toeleverancier van keramische materialen heeft deze pigmenten op voorraad
    Ik heb zelf met kleurpigmenten dergelijke kleuren gemaakt, zowel op aardewerk- als op steengoedtemperatuur.
    Succes ermee.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    ik heb een tijd niet op dit forum gekeken, en kom nu na een hele tijd, mijn eigen vraag weer tegen.... Jouw antwoord had ik nog niet gezien, maar boeit me wel! Omdat ik de oxides niet kon kopen, behalve de gele variant, heb ik het losgelaten. Na het lezen van je reactie heb ik je site bekeken en ik vind het heel erg mooi wat je maakt. Ook mooie zachte kleuren, maar niet transparant, wat ik toch wel wil.
    Ik zal eens proeven maken met transparante basisglazuren en pigmenten. Dat moet inderdaad ook lukken denk ik. Lage percentages pigmenten denk ik?
    Bedankt in ieder geval nog voor het reageren.
    groet, Magda
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.