ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > mat transparant helder glazuur

hallo,
sedert een tijdje lees ik met veel belangstelling alle berichtjes. Het is allemaal even leerrijk. Zeker voor een leerling zoals ik.
Mijn vraag is of er mij iemand kan helpen aan een transparant mat glazuur voor 1230° - 1240°?
Ik heb er al enkele getest met bijna allemaal hetzelfde resultaat, er blijft altijd een lichte witte schijn over het werk. Ik kijk uit naar goede raad. groetjes Diana
gevraagd

3 antwoorden

  • Diana, probeer eens met 1% kwarts ( of flint ) aan het recept toe te voegen.
    beantwoord
  • bedankt voor het vlugge antwoord.
    Ik zal het eens proberen. 'k laat iets horen hoe het gegaan is.
    groetjes diana
    beantwoord
  • Dit is een bekend probleem dat eigenlijk niet is op te lossen. Je kunt het vergelijken met glas. Glanzend glas kan helder en transparant zijn. Is het glas gematteerd (doordat bijv de oppervlak is geëtst of gezandstraald) dan zal het matte glas altijd een wit zweem vertonen.
    Glazuren zijn ook een soort glas. Bij een evenwichtige verdeling van de bestanddelen in het glazuur kan dit een glanzend transparant glazuur opleveren. Is het evenwicht in het glazuur verstoord dan kan er mattering optreden met tegelijk ook een wit waas.
    Er zijn verschillende manieren om het evenwicht te verstoren. Met een overmaat zwakke vloeimiddelen zal de mattering behoorlijk dekkend zijn (wittig). Bij een verstoring van het evenwicht tussen de Al2O3 en de SiO2 zal bij extra Al2O3 tov de SiO2 een mattering optreden die nog redelijk transparant is.
    Als je zelf een glazuur samenstelt kun je in het recept het kwartsgehalte(SiO2) stapsgewijs vervangen door kaolien(Al2O3.2SiO2.2H2O).
    Succes ermee.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.