ALGEMEEN > Ovens > Kan ik nog wel raku-stoken na bisquitbrand van 1140 graden?

Paniek!
Wegens een storing is mijn bisquitbrand i.p.v. 900 nu 1140 graden hoog geworden, en aangezien er nogal wat dingen in zitten die ik van raku-klei had gemaakt en deze ook nog had willen raku-en, vraag ik mij af, of dit nog kan?
Wie heeft daar ervaring mee?
En wie maakt mijn dag weer goed?

In afwachting van jullie berichten,

groeten Ginie
gevraagd

4 antwoorden

  • Ginie, als het nog water kan opnemen uit het glazuur, zal dit weinig verschil maken. Kans is groot dat de craquelée wat groter dan normaal zal uitvallen. Enkel het glazuur kan nog krimpen, vandaar. ( Niet in water afkoelen )
    beantwoord
  • Lucien, dit moet de eerste keer worden dat ik Raku ga stoken. Heb een oud tweede-handsje gekocht met toebehoren, alleen is de pyrometer stuk gegaan, moet dus eerst nog een nieuwe kopen.
    Maar als ik het goed begrijp moet ik dus het object (met glazuur) verhitten tot 1000 graden, en daarna in de ton met zaagsel, en zoals jij dus zegt, niet meer in een bak met water?
    Maar ben in ieder geval heel blij dat het nog mogelijk is!
    Oeps..., wat een opluchting!
    beantwoord
  • Ginie, lees dan nog even alle tips betreft raku op dit forum. Een pyrometer heb je helemaal niet nodig voor raku. Een temperatuur aflezen in dit geval is misleidend en onzinnig. In water afkoelen is ook voor niks nodig, maar zorgt op keramiekmarktjes wél voor het nodige spektakel. Hooi, stro, strips uit de papierversnipperaar of houtkrullen is beter dan zaagsel.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je tips.
    Dat scheelt me weer geld! En aangezien we buitenaf wonen zal het geen probleem zijn om een baal hooi of stro te bemachtigen van de buren. Verder zal ik ook het forum nog eens goed doorlezen wat betreft Raku-stoken.

    Groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.