ALGEMEEN > Techniek > ana rosenzweig (werkwijze)

Ikheb vorig jaar een buste gemaakt bij Ana Rosenzweig. De buste is klaar en gebakken. Ik zou graag de deklaag willen aanbrengen ik weet dat er oxides gebruikt zijn en daaroverheen porseleinslib maar er was volgens mij nog iets bij en hoe breng ik alles op? Weet iemand hoe ik dit moet doen?
Zou fijn zijn alvast dank

4 antwoorden

  • hoi Anneke, is het dan niet logisch om met deze persoon, ana, contact op te nemen, volgens mij ben je dan aan het juiste adres voor uitleg,
    groetjes
    beantwoord
  • Antwoord van Ana Rosenzweig (ze is toevallig in Nederland vanwege haar solotentoonstelling bij Loes&Reinier in Deventer): Meng stukjes gedroogde porseleinklei (Ana gebruikt liever geen kant-en-klaar porseleinpoeder) met water en droog glazuurpoeder (transparant of wit, mat) tot yoghurtdikte. (De droge delen in een gewichtsverhouding van 1:1.) Na de biscuitstook met een brede kwast op het biscuitgestookte beeld aanbrengen. Kleinere details, zoals de neusvleugels, de pupilen e.d. met een fijner penseel opbrengen.) Na droging met een kwast de oxides aanbrengen: rood ijzeroxide, koperoxide en rutiel. Deze eerst elk verdunnen in een waterige oplossing. Hoe wateriger de oplossing, hoe meer controle er is over de hoeveelheid oxide die wordt aangebracht.
    Na droging met een droog (keuken)schuursponsje een teveel wegpoetsen. Daarna opnieuw stoken. De temperatuur hangt af van de gebruikte kleisoort (Ana stookt op 1250 graden). Hoe hoger de temperatuur, hoe roder het rutiel eruit zal komen.
    Bevalt het resultaat niet, dan kan het gewoon opnieuw gedaan worden.
    Succes!
    beantwoord
  • Heb ik al verschillende keren gedaan, wordt niet gereageerd.
    beantwoord
  • Zo daar heb ik wat aan! Heel erg bedankt!
    Vriendelijke groet, Anneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.