ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > belletjes in glazuur na het bakken

als ik een geglazuurd werkstuk voor de tweede of derde keer glazuur, krijgt het glazuur belletjes.
Ik krijg ze niet weg en het gebeurt steeds. Jammer, want dan kan ik de werkstukken weggooien. Bij vaker bakken wordt het erger.
Ik bak biscuit op 1060 graden en glazuur ook op 1060, of 1140, maar dan veel korter.
Pendelen doe ik ca. een half uur tot een uur.
Het glazuur dat ik gebruik is G300 bone china glans transparant.
Hoe krijg ik de belletjes weg? Of beter: hoe voorkom ik ze?
gevraagd

8 antwoorden

  • Immy, vermoedelijk stook je de glazuren te hoog en/of te lang ( pendelen ).
    beantwoord
  • Lucien, het glazuur moet tot 1250 ofzo kunnen, dus dat zal het niet zijn. Ik zal korter pendelen! Ben benieuwd. Dank je wel.
    beantwoord
  • Immy, of helemaal niet pendelen. Wat is het nut ervan als je toch reeds te hoog stookt ? Als het glazuur tot 1250 kan, zoals aangegeven , zal er ook wel staan vanaf welke temperatuur die gaat smelten. Als je daar nét voorbij bent is het nuttig wél te pendelen, maar niet op de bovengrens.
    beantwoord
  • G300 bone china staat voor 1020 tot 1080 graden dus met 1140 en een uur pendelen zit je veel te hoog Immy. Lucien heeft dus gelijk: niet of bijna niet pendelen. En op 1060 blijven 1140 is echt te hoog voor deze glazuur en zijn belletjes bijna onvermeidbaar. De glazuur gaat dan "koken "
    Frans
    beantwoord
  • Frans, dit wist zelfs niet dat het hier een aardewerk-glazuur betrof. Het was duidelijk een geval van " koken ". Tot 1080 °C zonder pendelen of 1040 mét pendelen moet reeds volstaan. Thanks om dit even uit te klaren.
    beantwoord
  • beetje verwarrend... dit glazuur craqueleert heel erg op 1040 of 1060, ook al pendel ik lang, daarom ga ik hoger, 1140, op advies van de leverancier, (die zegt dat het glazuur makkelijk hoger kan dan aardewerktemperatuur... wel tot 1240... wat is waar?) en dat de craquele dan weg moet zijn. Dat is ook zo, alleen bij de 2e keer glazuren komen er belletjes. Ik ga het weer proberen, zonder te pendelen. Ik wist niet dat die belletjes komen van koken, het klinkt logisch! Ik dacht: hoe langer ik pendel, hoe beter het uitsmelt. Niet altijd dus, ik snap het. Hangt van de onder- en boventemp. van het glazuur af. Weer wat geleerd. Bedankt voor de tips!
    beantwoord
  • Immy, zeg maar tegen uw leverancier dat het craquelé eigen is aan dit glazuur. Als je bisquit gestookt hebt op 950°C is dit vermoedelijk een glazuur met een klein stooktraject . Hoger stoken helpt helemaal niet. Een glazuur wat uitgesmolten is en geen matte vlekken of ' wolkjes in transparant ' vertoond, is uitgesmolten.. punt. Als je alsnog dit glazuur wil gebruiken en craquelé voorkomen is er een weinig ( 2 tot 5 % ) gecalcineerde kaolien aan toevoegen en stoken tot 1080°C.
    beantwoord
  • Beste Immy,
    Jouw verhaal over het probleem roept bij mij vragen op. Een bone china glazuur is een transparant glazuur dat op lage temperatuur moet worden gestookt. Het dient te worden gebruikt op een bone china, een materiaal dat eerst ongeglazuurd hoog dient te worden gestookt. Doordat deze hoog gestookte waterdicht is, zal deze na het bakken geen water opnemen en daardoor enigszins uitzetten, een niet onbelangrijke factor die op termijn leidt tot craquelé in het glazuur dat er op is aangebracht.
    Dus als je dit glazuur op een andere scherf dan bone china gebruikt, en deze andere scherf niet dichtgesinterd is, zal het probleem van craquelé zich voordoen.
    Belletjes in het glazuur moet je zien als opgesloten gas. Dit gas kan uit de scherf komen maar ook uit de glazuurbestanddelen zelf. Als ze uit de scherf afkomstig zijn kun je de scherf langzamer stoken en een stuk hoger dan de glazuurstook. Als de gasbelletjes van het glazuur zelf afkomstig zijn (je kunt het zien als een vorm van koken) is hoger stoken of pendelen geen oplossing. Als ik jouw verhaal goed heb beluisterd ontstaan de belletjes pas wanneer je een reeds gebakken glazuurlaag herstookt. Dan lijkt het er op dat het gassen uit de scherf betreft.
    Ik hoop dat je een en ander nu duidelijk is geworden.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.