ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > sulfaten

Ik ben op zoek naar magnesium en aluminium sulfaat voor een pitfire stook. Is er iemand die weet hoe ik hier aan kan komen. Heb al op google gezocht maar dan kom ik in Amerika bij een chemieconcern terecht.
Hoop het dichter bij huis te kunnen bestellen.
Wie kan mij informatie verschaffen?
Gr Marja

10 antwoorden

  • Zoek eens onder de volgende benamingen Marja
    voor magnesiumsulfaat Bitterzout
    voor Aluminiumsulfaat Aluin of Alunogeen
    succes Frans
    beantwoord
  • Of even informeren bij de diverse leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden. Kijk voor adressen op de website van KLEI onder commerciële adverteerders.
    Of knip/plak onderstaande link in je browser:
    www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord
  • Bedankt Frans voor de snelle reactie,weet je dan toevallig ook nog hoe de verhoudingen moeten zijn?

    Gr Marja
    beantwoord
  • Ik heb geen ervaring met pitfire Marja. Maar als je op de zoekfunctie klikt hiernaast links en je typt pitfire dan kom je vast dingen tegen over pitfire.
    succes Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,Ik ben aan het experimiteren met oxides, sulfaten en carbonaten om te kijken welke glazuren het meest bij mij past. Ik kreeg een waarschuwing dat sulfaten erg giftig zijn.Ik ben daar van geschrokken temeer omdat ik tijdens een korte kursus daar geen informatie over gekregen had .Klopt dit verhaal.
    vriendelijkr groet Guus
    beantwoord
  • Alle metaalverbindingen moeten met voorzichtigheid worden behandeld Guus
    Sulfaten zin gewoon chemische verbindingen van metalen e.d en zwavel.
    Zwavel werkt meestal etsend .
    voor de giftigheid heb ik deze site:
    epub01.publitas.nl/.../
    intikken op google verschaft je ook meer informatie
    In glazuren kunnen sulfaten fouten oproepen zoals samentrekken en blazen in sommige gevallen maakt het je glazuur ook onhandelbaar dik zodat je meer water moet gaan gebruiken.
    Wel goed te gebruiken zijn ze bij zoutstook en inwassen.
    Handschoenen en een goed stofmasker zijn wel de aangewezen hulpjes bij het verwerken van sulfaten overigens ook bij andere metaalverbindingen zoals carbonaten en oxides.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo frans,bedankt voor je snelle reactie.Ik gebruik sulfaten,carbonaten en oxiden apart van elkaar dus niet met andere glazuren maar verdund met water.
    Is dit "inwassen".
    Mijn glazuurstook is 1040gr. Is het de moeite om de glazuurstook eens op 1140gr te nemen of juist af te raden.
    Ik ben een beginner en heb veel plezier aan proefstukjes.

    Gr. Guus
    beantwoord
  • Dat is " inwassen" Guus
    Je kan het spuiten en weer weghalen met een sponsje b.v.
    je kan het ook insmeren met een sponsje en wat later met een natte spons weer een gedeelte weg halen.
    Als het resultaat niet naar je zin is is een hogere temperatuur misschien de oplossing.
    Gewoon proberen zou ik zeggen.

    Frans
    beantwoord
  • hoi Frans,
    Bedankt voor je reactie ik ga verder met experimiteren.
    Ik heb op de site gekeken die jij mij aangeraden hebt
    Ik ben mij ervan bewust dat het bijzonder is om gebruik te mogen maken van jou/jullie deskundigheid op dit forum.
    Guus
    beantwoord
  • Dag Guus,
    Alle metaalverbindingen zijn giftig als ze door het lichaam in een grote dosis (of in meerdere kleine doses) worden opgenomen. De laatste jaren wordt de gevarenklasse van oxides, carbonaten, fosfaten en sulfaten als ernstig geclassificeerd.
    Bariumcarbonaat, Fatale dosis :1000 – 4000 mg
    Liever vervangen door bariumsilicaat (Ferro) of een hoog bariumhoudende fritte (niet door bariumsulfaat)
    - lost op in het maagzuur en is reeds in kleine doseringen een zwaar hartvergif. Bij verschijnselen van braken en diarree direct medische hulp inroepen!
    Van de volgende grondstoffen is de fatale dosis nog onbekend, maar de MAC-C waarde (maximum acceptable concentration ) bedraagt 0,1 mg./m3.
    1. Kobaltoxide, -carbonaat en -sulfaat,
    - verdacht als kankerverwekkend, longontsteking, struma, huidafwijkingen, bij langdurige blootstelling aandoeningen vd luchtwegen.
    - goed alternatief : het minder gevaarlijke kobaltsilicaat, dat als gecalcineerd silicaat vrij inert is.
    2. Koperoxide, -carbonaat en -sulfaat
    - koper als metaal is minder toxisch dan de oxides en de zouten. Vooral kopersulfaat is zeer giftig. Kleurstoffen ter vervanging bestaan niet. Minder gevaarlijk is het gebruik van een fijn gemalen koperfritte, welke zich echter wel leent tot groenkleuring, maar niet voor metallisch-zwart
    - verschijnselen: metal-fume-fever (door dampen in de oven), griepgevoel.
    3. Magnesium en mangaancarbonaat en talk
    - bij hoge opname: metal-fume-fever, vertraagde wondgenezing en bij mangaan schade aan zenuwstelsel bij langdurige blootstelling.
    - talk, wegens het hoge SiO2-gehalte, kan bij opname door inademing soortgelijke verschijnselen als silicose veroorzaken, zij het in mindere mate als kwartsstof.
    4. Nikkeloxide en -carbonaat
    - metal-fume-fever, sterke huidirritatie, ook in lichte mate verdacht als kankerverwekkend.
    5. Zinkoxide en -silicaat
    - metal-fume-fever en maagdarmstoornissen
    Is er nu reden tot paniek, Guus ? Wis en waarachtig niet, maar nu je de risico’s kent en daarnaar zal handelen, kan je weinig of niets gebeuren!
    Groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.