ALGEMEEN > Ovens > kijk/schouw/ventilatiegat

Beste mede keramisten,

Ondanks mijn uitgebreide zoektocht naar een eenduidend antwoord op de vraag of het ventilatiegat nou open of dicht moet tijdens de stook heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Mijn oven is een keramikos met een ventilatie/schouw gat? van ong 3 cm aan de bovenzijde van de zijwand. Dus niet in plafond of deksel. Er zit een klepje op zodat hij open en dicht kan.

Is dit nou een ventilatiegat? In de beschrijving van de oven staat niets over dit gat vermeld. Ik heb de oven 2e hands aangeschaft.

Ben al de tip tegen gekomen om een lepen tegen het gat aan te houden, zodra de lepel niet meer beslaat: gat sluiten.

Weet iemand hier een antwoord op?

Vriendelijke groet Joke Verschoor


gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Joke,

    Tijdens het stoken vinden er allerlei processen plaats. Als eerste zal de vochtige klei drogen. De damp daarvan zal de oven willen verlaten. De condens op de lepel is daar een gevolg van. Maar in het vervolg van de stook (boven 120 graden) zal er het vocht dat chemisch gebonden is aan de klei er uit vrij komen en de oven willen verlaten. Verderop in het stooktraject zijn er ook gassen die vrij komen uit de scherf en in mindere mate uit de glazuur. Het is dus daarom zinnig de oven niet hermetisch af te sluiten.

    Om nog een stapje verder te gaan, het volgende. Ovenproducenten hebben het zelden over het belang van het afvoeren van de gassen die tijdens het stoken vrij komen uit de oven. De fluor- en de chloorgassen die vrijkomen zijn erg slecht voor je gezondheid en bovendien zullen die de ramen van de ruimte waarin worden gestookt langzaam gaan etsen. Dus, bij voorkeur een verbinding maken tussen het wasemgat van de oven en de buitenlucht.

    Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Dankjewel Michel voor je snelle duidelijke reactie. Ik laat het gat voortaan open. Oven staat in schuur en ik stook met deuren en ramen open dus afvoer is niet echt nodig. (denk ik)
    groet en een fijn weekend gewenst Joke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.