ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Aanschaf Rohde PW600 kleiwals?

Aangezien ik veel last heb van mijn armen en schouders denk ik erover om bovenstaande kleiwals aan te schaffen. Deze is geschikt voor 10 kilo klei, maar ik vraag me af hoe zoiets functioneert?
1. Hoe leg je de klei voor de wals?
2. Als ik veel met andere soorten klei werk, is het dan veel schoonmaakwerk?
3. Zitten er veel luchtbellen in nadat je de klei hebt uitgerold?

Wie weet de antwoorden?

In afwachting van jullie berichten,

met vriendelijke groeten Ginie

NB: ik heb de "oude berichten" ook gelezen!

1 antwoorden

  • Hallo Ginie,

    1)Wanneer je klei wilt uitwalsen is het raadzaam niet al te dikke stukken in de wals te leggen. Dat kan ongewenste spanningen geven in de kleiplaat, waardoor deze kan gaan kromtrekken of scheuren. Ik gebruik een snijdraad waarmee ik de klei iets dikker afsnij dan de uiteindelijke gewenste dikte na het walsen, en deze stukken leg ik tegen elkaar aan in de wals.

    2)Wanneer ik met verschillende kleuren klei in de wals werk gebruik ik losse lappen canvas aan beide zijden van de te rollen plakken klei. Je kunt dan per kleisoort een set canvaslappen apart houden(katoen werkt ook).

    3) Wanneer er luchtbelletjes in de klei zitten, zullen er kleine bobbeltjes zichtbaar worden door het walsen. Als je dat niet wilt hebben kun je deze bobbeltjes in de lengterichting van de wals met een naald of mesje insnijden en de plaat opnbieuw walsen. Bij gechamotteerde klei hoeft dat geen probleem te geven bij het stoken van de biscuit, indien dat maar langzaam genoeg gaat.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.