ALGEMEEN > Glazuur - problemen > knappend glazuur geluid

knappend glazuur geluid bij afgebakken keramiek het bordje ziet er puntgaaf uit en perfect geglazuurd op 1050
maar nu staat het op tafel en door de dag heen elke keer weer een tikkend knappend geluid en ik weet niet waar het aan ligt ? als iemand een verklaring weet of is dit normaal…
gevraagd

19 antwoorden

  • Typisch geluid van de spanning tussen scherf en glazuur Gordon. Als je wat beter kijkt zal je heel fijne scheurtjes ontdekken in de glazuurlaag. Dat noemen we craqele en is kenmerkend voor glazuren gebakken op aardewerktemperatuur. Er zijn wel glazuren die op deze temperatuur dat euvel niet hebben maar dan moet je ze meestal zelf samenstellen.
    Frans
    beantwoord
  • Het is inderdaad de spanning tussen glazuur en scherf. Deze spanning wordt vergroot door een te snelle stook vooral in de laatste 100 gr.C. Hoe verlopt je stookcurve?
    Goeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden, hier is de stook lijn:
    In 3 uur naar 450 ºC , dan in 1,5 a 2uur naar 1050 ºC, 15 min pandelen, afschakelen.
    Ontstaat er in dit tijd bestek te veel spanning tussen glazuur en scherf ?
    Welke kleine verandering kan ik toepassen wat niet te veel stook stroom kosten gaat innemen.
    Mvg Gordon
    beantwoord
  • Gordon, ik gebruik voor de cursisten fijne chamotte klei van Ve-Ka, de 30000, en daarbij glazuur ook van Ve-ka of van Botz. Deze combinatie geeft zelden craquelé.
    Mijn stookcurve is zowel voor de biscuit als glazuurstook: In 5 uur naar 650 graden dan ineens door naar 1020. 10 minuten pendelen.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes Let
    beantwoord
  • Je opgegeven opstookcurve veroorzaakt niet alleen veel spanning in de glazuurlaag maar ook in het scherf zelf. Ik zou de opstookcurve aanzienlijk verlengen ca met 50% en zeker de laatste 100 gr. C voor het afstoken niet hoger maken dan 50-60 gr.C per uur. Indien je dan nog problemen hebt verleng dan de opstookcurve nog meer.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Bedankt voor de antwoorden,
    Nieuwe stooklijn
    in 4 uur naar 450 C.
    in een keer door naar 950 C.
    1 uur voor 1000 C.
    1 uur voor 1050 C.
    uitschakelen.
    Bedoel je het in deze volgorde? zou dit meer spanning voorkomen ?
    Gr. Gordon
    beantwoord
  • Je voorgestelde curve spreekt mijn niet aan. Ik mis een uur drogen in de oven tot 110 gr.c. Vervolgens stook je te snel tot 450 gr.C. Beter lijkt mij om niet hoger te stoken dan 80 gr.C per uur beneden de 450Gr.C.
    Ik vraag mij af waarom je tot 450 gr stookt in een lagere snelheid, dit zou net zo goed 350 Gr.C. kunnen zijn. Je wilt na 450 Gr. met volle capaciteit stoken tot 950 gr. dit vraagt voor problemen. Beter is om een stooksnelheid aan te houden niet hoger dan 125-135 gr per uur. De volle capaciteit mag je alleen geven tussen 950 en 1000 gr.c. en boven de 1000 gr. niet hoger stoken dan 50-60 grleo .C per uur
    Groeten Eussen
    beantwoord
  • Ik heb me vergist
    Tussen 950 en 1000 gr. mag je ook maar 50gr per uur stoken.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • 1 uur drogen tot 110 ºC
    In 3½ uur naar 350 ºC
    In 4½ uur naar 950 ºC
    1 uur voor 1000 ºC
    1 uur voor 1050 ºC
    uitschakelen.
    Is dit hoe je het bedoelt, qua volgorde 11 uur is wel een erg lang traject, wat gebeurd er nu eigenlijk met de spanning, dit vindt ik onduidelijk hoe komt het dat de spanning er nu wel uit is en binnen en traject van ongeveer 5 uur niet? En pendelen is dus niet meer van toepassing?
    Zou jij anders een tabel op rij willen zetten die klopt.
    Gr Gordon
    beantwoord
  • Door de pratisch dubbele opstooktijd wordt de spanning aanzienlijk verlaagd, omdat de temperatuurverschillen over je scherf veel minder zijn. Je probleem nu wel opgelost zijn.
    Ter info het onderstaande
    Spanning in je werkstukken worden door de opstookcurve veroorzaakt, maar ook door:
    + verkeerde stapelplaten
    + de stookgevoeligheid van je werkstukken
    + de plaats in de oven
    + hoe de werkstukken in de oven gezet worden

    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • ik ben vergeten om aan te geven dat de afkoelcurve net zo grootte invloed als de opstookcurve.
    Een afkoelcurve van 23 -28 uur is voor makkelijk stookbaar werk voldoende
    Leo Eussen
    beantwoord
  • Gordon,
    Het craqueleren is te wijten aan het niet compatibel zijn van klei en glazuur. Dit komt omdat de scherf een te kleine krimp heeft. Vermoedelijk een steengoedklei ( hoog stookbereik )en een glazuur met een kort stooktraject. De oorzaak ligt niet zozeer aan het stooktraject. Je kan ofwel kiezen voor een aardewerkklei ( laag sinterpunt ) of een aardewerkglazuur met een lang stooktraject ( bv. 1040 - 1100°C ) of een combinatie van beiden, wat uiteraard het beste resultaat geeft. Als iets niet duidelijk is, laat maar weten.
    beantwoord
  • Ok bedankt voor jullie informatie. nu probeer ik in mijn volgende stook, te verbeteren.
    de afkoelcurve is ook een erg belangerijke, maar hoe controleer je die optimaal? voor een langer afkoel traject. Mvg G
    beantwoord
  • Nou dat valt heel erg mee hoor. Gewoon de oven uit en af laten koelen. Ik heb nog nooit problemen gehad!
    Zowel met een ronde bovenlader die als een tierelier afkoelt als een deuroven die er 36 uur over doet.
    Niks geen afkoelcurve. Tenminste niet voor het gewone aardewerk.
    Gr. Let
    beantwoord
  • Weet je lang je oven afkoelt tot ca. 130 gr.C
    Als dit te kort is, kun je de curve velengen door meer gewicht in de oven te doen.
    Een andere methode is om tijdens het afkoelen iets bij tye stoken. b.v. de kleinst instrelbare waarde.
    groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • En waar is dat goed voor Leo ?
    beantwoord
  • Wat een toestand met deze antwoorden. Het gaat hier toch om het ontstaan van craquelé nadat het werkstuk uit de oven is gekomen?
    Indien dit het geval is betekent dit dat het glazuur bij afkoeling meer krimpt dan de scherf waar die op is aangebracht. Het is wat lastig om de klei van de scherf aan te passen, maar het glazuur zelf kun je ook wat bijstellen. Elke kleisoort heeft in principe een eigen glazuur dat er het beste op past.

    Een toevoeging van calciumboraat (fritte) in combinatie met kwarts (glasvormer) zal het ontstaan van craquelé enigszins tegengaan.

    Succes ermee,
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Klikt als een plan B bedankt voor het meedenken Michel Kuipers, echter de oven is volgepakt en meer dan de helft wordt craquelé. als het er uit komt ziet het er puntgaaf uit, maar hoor je dus soms een knappend geluidje na verloop van tijd.
    ik denk dat een langere afkoelcurf en iets langer afbak traject al wonderen doen.
    Gr G
    beantwoord
  • Ik ga het nu uitproberen weet u de juiste verhouding van Calciumboraat (fritte) in combi kwarts (glasvormer)? op 1 ltr glazuur bv.
    hartelijk dank al vast.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.