ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Vervanging voor "loodbisilikaat"?

Er staan een aantal recepten in "The Potters Dictionary" die mij wel wat lijken, maar die hebben allemaal "loodbisilikaat" in hun recepten.
Misschien een "domme vraag": maar kan ik dit door iets anders vervangen?
Groeten Ginie
gevraagd

6 antwoorden

  • Natuurlijk is het te vervangen Ginie
    Maar je krijgt dan een heel ander glazuur dat heel anders kan reageren op kleurstoffen en oven atmosfeer.
    Maar waarom vervangen?
    Loodbisilicaat is niet giftig of zo.
    Zelfs in het strenge Amerika zijn glazuren met loodbisilicaat toegestaan als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans, Bedankt voor je reaktie!
    Ik dacht dat het niet meer te koop was, daarom die vraag. Maar weet je dan toevallig ook waar ik het kan krijgen?
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Je zal het moeten kopen Ginie ;-)
    Het is een normaal verkrijgbaar product dan bij alle commerciele adverteerders te koop is.
    Bij Keramikos is het fritte 10.05 dat is de soort die ikzelf altijd gebruik eigenlijk is het fritte 3647 van Cookson Mattey of hoe ze nu ook mogen heten.
    Frans
    beantwoord
  • Ha ha ha, dat snapte ik dus ook wel Frans.
    Maar toevallig heb ik dus nog ong. 500 gram Fritte 1005 staan, dat moet dus de "goede" zijn neem ik aan?
    Kon de samenstelling nergens vinden van die 1005, heb namelijk geen catalogus van Keramikos, maar zal hun site eens opzoeken.
    Zelf koop ik mijn grondstoffen altijd in Munster, Duitsland, waar ik ong. een uur rijden vanaf woon.
    Maar heel erg bedankt voor je reaktie! Groeten Ginie
    beantwoord
  • Denk aan die punt tussen 10 en 05 Ginie 1005 kan een heel ander soort fritte zijn.
    Doe van ieder iets op een proefplaatje en bak het mee dan kan je zien of het dezelfde fritte is.

    Frans
    beantwoord
  • Doe ik Frans.
    Nog bedankt,

    groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.