ALGEMEEN > Techniek > servethouder, rechte zijkanten

Ik heb al 2 pogingen gedaan om van plakken een servethouder te maken. Lukt op zich aardig, maar na droging zijn telkens de zijkanten naar elkaar toe getrokken. Ik heb al geprobeerd met kranten ertussen wat afstand te houden, maar dat helpt niet. Ik wil er geen hout ofzo tussen doen ivm de krimp.
Kan ik het beste een zelfde stuk klei nemen als waar de bodem van is gemaakt en dat er aan de bovenkant (op een of andere manier) tussen zetten?
Of hebben jullie de gouden tip voor me :)
...moet ik misschien de plakken verder laten drogen en dan pas aan elkaar monteren ????

11 antwoorden

  • Over het kromtrekken van kleiplaten is al eerder geschreven in het Discussieforum.

    In het Dicussieforum zit een handige zoekfunctie. Met deze functie kunt u nagaan of een onderwerp al eerder aan bod is geweest. Geeft de informatie onvoldoende antwoord op uw vraag, start dan een nieuw onderwerp. De zoekknop staat links boven aan op de website onder de knop F.A.Q.
    beantwoord
  • Karin,
    In de wijze waarop je de kleiplakken maakt zit hem grotendeels de oorzaak.
    Rol de kleiplakken NIET uit, maar snij ze met een harp. Door het uitrollen, machinaal of met een deegrol, bouw je spanningen op in de plak. Doe de proef : maak een bolletje uit klei ter grootte van een knikker en duw dit plat tussen je vingers en kijk naar de gevormde randen. Deze zullen barstjes vertonen door de spanning die de klei vanuit het midden ondervind. Beter is uit een blok klei de plakken te snijden. Duw de buitenzijde van deze blok klei eerst goed naar binnen toe. Met een spatel ( loomer ) kun je de plakken glad maken. Leg deze tussen restjes gyproc-gipsplaten. Gips - klei - gips - klei enz. en laat een dag rusten. Ze zullen nu wat stugger aanvoelen. Maak je slib die je gebruikt om de delen aan elkaar te zetten zo dik mogelijk ( als smeerkaas ). Weer om de krimp zo minimaal te maken. Laat je resultaat eens weten.
    beantwoord
  • Dank je voor je antwoord Lucien. Ik snap de bedoeling. Het enige probleem wat ik op voorhand zie, is dat met een harp de plakken toch aan de dikke kant zullen worden. De harp die ik heb heeft 'standen' van ongeveer 1 cm dik. Ik vrees dat ik ze dan alsnog uit moet rollen toch?

    Overigens heb ik in het verleden met porselein ook wel bakjes gemaakt, maar omdat die aan alle kanten met elkaar verbonden waren, konden ze nog wel wat kromtrekken, maar niet echt aan de bovenkant naar elkaar toe trekken.

    Zou het in mijn geval eventueel ook een optie zijn om de plakken zelf wat langer onder een plankje te laten drogen en pas daarna met slib te monteren, of trekken de 'losse' bovenkanten dan alsnog naar elkaar toe denk je?

    beantwoord
  • Karin, je kan zo'n ' harp ' zelf maken door in twee regeltjes van 30cm in hardhout inkepingen te maken naar wens. De regeltjes verticaal achter het blok zetten met een snijdraad die je manueel strak houdt en zo door het blok trekt. ( dat is de prof.versie van een harp hihihi ). De ene klei-samenstelling is kromtrekken- gevoeliger dan de ander.
    beantwoord
  • heb je helemaal gelijk in Lucien..... je kan het ook zelf maken hahaha. Ik ga het eens proberen. Ik had alweer een gerolde versie in de maak en wie weet, met een beetje mazzel gaat deze wel lukken, maar anders ga ik jouw methode een keer proberen.
    Dank je voor het meedenken :)
    beantwoord
  • Ha die Karin,

    Alweer een tijdje aan het kleien zie ik op het forum. Hoe gaat het? Als je tussen de twee staanders een paar plakken klei van precies de tiussenmaat mee laat drogen, moet het volgens mij ook lukken.

    Groeten Jose
    beantwoord
  • Jose, maar de kans is groot dat deze alsnog tijdens de stook gaan kromtrekken.
    beantwoord
  • Ha die José... ben voorzichtig weer begonnen een paar weken geleden (na 5 jaar klei-sabattical hahaha). Hier alles goed. Met jou ook hoop ik...

    Die tussenstukjes had ik al bedacht, maar alleen nog niet precies hoe.... ga het straks even proberen..

    Thanx :)
    beantwoord
  • Lucien, ik bedoel natuurlijk dat je ze ook meestookt
    beantwoord
  • oh.... zo had ik hem niet begrepen José....meestoken is wel een goeie hahaha thanxx
    beantwoord
  • Jose, ik heb de oorzaak aangeduid en geen lapmiddelen om een foutief bewerken van de klei nadie ' recht te trekken '. Doe maar, bak alles maar mee en kijk naar het resultaat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.