ALGEMEEN > Klei - algemeen > T-materiaal

Wie kan mij vertellen wat voor soort klei "T-Materiaal" is?
Willy
gevraagd

4 antwoorden

  • Kijk maar onder Google. Zoek op 'what is t-material clay' en je krijgt vele hits.
    beantwoord
  • Ik ben wel eens in Engeland geweest op een keramiek symposium en daar blijkt dat heel veel Engelse pottenbakkers werken met t material en daar heel lovend over waren. Er schijnen ook in Nederland vergelijkbare soorten klei te koop te zijn misschien kunnen de leveranciers daar eens op reageren.
    beantwoord
  • Als ik me goed herinner is de K 119 Vigo multipaste een klei die Geo bedoeld.
    In deze klei zit een chammotte van 1 mm met eigenschappen als T material.
    Deze klei krimpt weinig en kan veel spanningsverschilverdragen.
    Met rakustoken heb ik met gedraaid werk goede resultaten gehad.
    beantwoord
  • 5 à 6 jaren geleden heeft er in Ceramic Review een chemische of technische analyse gestaan van T-Material.
    Sindsdien maak ik die zelf aan. Je vertrekt van een chamotteklei 20 à 25% chamotte met korreldikte naar wens. Daar meng je ong 20% molochiet door van variabele korreldiktes (20 verschillende te verkrijgen) naar gelang de grootte van de werkstukken.

    Molochiet of Molochite(eng) is gecalcineerde kaolien of porceleinaarde. In de kleinhandel, keramiekboer is het vrij duur. Voor groter verbruik raad ik aan direct bij de verdeler van ECC International te informeren. Je moet dan wel met zakken van 50kg aankopen. Iets voor groepen of scholen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.