ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Lichte Honing glazuur (voor slibwerk)

Ik wil graag roodbakkende aardewerkklei voorzien van een witte slib en dan een lichte honing glazuur geven waardoor een licht gele tint ontstaat (geen bruine!)
Ik gebruik tot nu toe transparant glans glazuur van Keramikos: GG 200E. Is het mogelijk om hier in poedervorm een rode ijzeroxide (bijv. 2 %) aan toe te voegen voor honingglazuur? Ik ken de samenstelling van GG 200E namelijk niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?

11 antwoorden

  • Ik ken de samenstelling van de GG 200E niet.Toch lijkt me dit een redelijk neutraal glazuur om bijvoorbeeld kleur pigmenten of oxides aan toe te voegen.In poedervorm bijvoegen van 2% ijzeroxide lijkt me zeker de moeite van het experiment waard om een honinggeel glazuur te krijgen.

    Ervaring met de GG 200E heb ik niet,voor mijn honinggeel maakte ik gebruik van een geel op basis van lood en rode ijzeroxide.Dit glazuur was eventueel lichter te maken met behulp van een loodfritte.Mogelijk dat dit ook opgaat voor de GG 200E.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Hermien,

    Als je toch met ijzeroxide en/of andere toevoegingen gaat spelen, dan zou ik als ik jou was ook wat verschillende percentages uitproberen. Je gaat toch je oven niet stoken voor 1 of 2 proefplaatjes, dus ik zou lekker 1% ijzeroxide doen, 2%, 3% etc.

    Succes :)
    beantwoord
  • En vergeet het mangaan niet Hermien.
    beantwoord
  • ja, ja, jullie zetten mij mooi aan het werk. Ha, ha !
    Dank voor alle tips,

    Maar nou weet ik nog steeds de samenstelling van de GG200E glazuur niet.
    Kan iemand mij daar aan helpen? Dan weet ik tenminste wat ik erop smeer.
    beantwoord
  • geen idee, maar 't zal geen frambozenjam zijn hahaha.
    beantwoord
  • Ik heb aan de kant en klare transparante glazuur GG200 van Keramikos, 2% rode (synthetische) ijzeroxide toegevoegd. De kleur is prima, licht honinggeel maar tot mijn verbazing zit de hele glazuur onder de kleine zwarte spikkeltjes. Ik vind het niet lelijk maar zou ook graag een glazuur hebben zonder die spikkeltjes. Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?
    De klei bevat geen periet, is gewoon rode Creaton klei 354 met een witte slib van 100% ballclay. De spikkels komen echt uit de glazuur.
    (zie foto's)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het zijn ijzerspikkels denk ik Hermien.
    Probeer maar eens om de klaargemaakte glazuur door een heel fijne zeef te gieten.
    Of met een kwast een streep maken met die ingekleurde glazuur.
    Als het droog is met je vinger over de glazuur wrijven en dan zul je rode streepjes zien verschijnen.
    Een heel fijne maling van de ijzeroxide kan het wat minder maken.
    Het glazuur malen kan ook nut hebben.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans, Ik denk dat je gelijk hebt. Er ontstaan inderdaad hele kleine rode streepjes bij het uitsmeren.
    Ik heb de glazuur al 3 door een 80 mesh zeef gehaald. Blijkbaar is dat dus niet voldoende.
    Jij hebt het over malen maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, het is al heel erg fijn. Met het blote oog zie ik de ijzerdeeltjes al niet. Zou een zeef van 120 mesh volstaan? Of is er een andere techniek voor? Wie heeft hier ervaring mee? Er zijn vast meer mensen die op deze manier honingglazuur maken?
    beantwoord
  • Ik los het ijzeroxide op in heet water voor ik het bij de glazuur doe.
    Ik gebruik ook een oude staafmixer om het te mengen.

    Frans
    beantwoord
  • Het ijzeroxide samen met wat glazuurpoeder in een vijzel pletten/vermalen tot er een egale kleur ontstaat en daar wat heet water aan toevoegen en blijven vijzelen tot een egaal gekleurde pap ontstaat. Dit bij de rest van het glazuur mengen en door een zeef 120 mesh halen. Een hele bedoening en ook daarom gebruik ik liever pigmenten. Deze zijn reeds ' voorgebakken kleuroxides ' en hebben een betere dispersie.
    beantwoord
  • En als je het ijzer inbrengt in de vorm van een rode klei of leem?
    Ik gebruikte als honingkleurig glazuur over slibs:
    Loodbisilicaat 70
    Roodbakkende aardewerkklei 10
    Cornish stone of K-veldspaat 4
    Krijt 2
    Ball clay 5
    Bentoniet 2-5
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.