ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur plakt aan je vingers

Mogelijk is dit onderwerp al eerder aan de orde geweest, maar ik kon het niet vinden. Dus:
Als ik stukken voorzien heb van een glazuurlaag en daarna oppak heb ik (bij wijze van) witte vingers en zie vingerafdrukken op de geglazuurde werkstukken.
Tylose heb ik reeds toegevoegd. Wat te doen verder?
Zelf pak ik alles met plastic huishoudfolie en dat gaat prima, geen glazuurafgifte!
Maar er moet een andere (meerdere) methode zijn.
Ik hoor graag.
Hanneke

8 antwoorden

  • Ik gebruik een cmc-oplossing van 10g/l. Dez cmc is kinderlijm bij Heutink gekocht. Gewone behangerslijm schuimt en is niet geschikt.
    Van het water dat ik in een glazuur gebruik is 25% deze 10g/l oplossing.
    Werkt perfect tegen vingerafdrukken en is tevens goed voor het in suspensie houden van je glazuur grondstoffen.
    Eric
    beantwoord
  • Door allerlei suggesties voeg ik altijd al thylose toe, maar ondanks dat blijft het glazuur aan mijn vingers plakken.
    Toch vind ik het vreemd dat ik dit bij "workshops" niet heb gehad, (Of was ik dan zo onderdeboven van de workshop dat ik dit vergetgen ben?)
    beantwoord
  • Als ik geen vingerafdrukken wil doe ik wat suiker door mijn glazuur
    dat vormt een hard huidje
    beantwoord
  • Frans,
    Hoe moet ik mij dit voorstellen? Gewoon een schepje suiker, of laat je dit eerst smelten in water, oid.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke

    Als je de glazuur meteen moet gebruiken dan los je de suiker op in een beetje warm water.
    Ik laat mijn glazuur meestal een paar dagen staan voordat ik het gebruik en ik doe de suiker gewoon in de glazuur zonder het op te lossen.
    beantwoord
  • Welke hoeveelheid gebruik je, gewoon een klein schepje, of maakt dat niet veel uit?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,

    Wij gebruikten Arabische gom op de akademie in Arendonk.
    Werkt ook prima.
    beantwoord
  • Gaat aragom niet rotten en stinken?

    Cor
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.