ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Slib voor naked raku

Het weekend een proef gestookt met naked raku.
Sliblaag aangebracht van 75% kwarts en 25% kaolien, daarover een glazuurlaag van alkalifritte met nepheline syenite. Gestookt tot 1000.
Uit de zaagselton overgoten met water. Een groot deel van het glazuur/slib viel er direkt af, maar een deel bleef zitten en is er met geen mogelijkheid af te krijgen.
Weet iemand een ander recept voor de sliblaag, of heb ik iets fout gedaan?
Ik hoor graag.
Hanneke

5 antwoorden

  • Ik heb geen ervaring met Raku maar ik denk dat je slib het omgekeerde doet van craqueleren met andere woorden het slibhuidje is te groot voor je werkstuk en daarom laat het los.
    Probeer eens 10 % cecalcineerde soda aan je slib toe te voegen dan past het beslist beter.
    Eerst de soda oplossen in warm water en daarna de kwarts en kaolien erbij doen.
    Je hebt bij gebruik van soda minder water nodig om op dezelfde dikte te komen
    beantwoord
  • beste Frans,
    Bij naked raku is het juist de bedoeling dat het slibhuidje loslaat.
    Door de scheuren in de sliblaag krijg je dat de reductie op de gepolijste huid inwerkt.
    Na het proces moet die sliblaag er juist af springen.
    Belangrijk is dat het oppervlak mooi gepolijst is en dat de sliblaag niet aan de klei vastbakt.
    Dus zeker niet te hoog stoken.
    Dit is voor mij slechts de theorie.Omdat ik geen ervaring heb met naked raku heb ik ook geen antwoord voor Hanneke.
    beantwoord
  • Hans,
    Inderdaad had ik het proefstuk glad gepolijst, waarna slib en glazuur. Het is de bedoeling dat je een "naakt" stuk overhoudt waar geen glazuur op zit, maar dat wel inrookt.
    Mogelijk heb ik te hoog gestookt, maar in Amsterdam tijdens een workshop stookten we naked ook gewoon met de raku mee, tot 1000. Sliblaag was gelijk aan wat ik heb gedaan, alleen weet ik niet of ook de glazuurlaag invloed kan hebben en daar weet ik de samenstelling niet van.