ALGEMEEN > Gips > drukmal maken

Eindelijk tijd om mijn hobbie weer op te pakken. Na lang zoeken op dit forum stel ik toch mijn vraag maar.
Ik wil een drukmal maken van deze vaas, ik ben er mee bezig zoals je ziet.
Mijn plan is de vaas met de opening onder in een emmer te plakken. Dan wil ik er gips op gieten.
Maar mijn vorige mallen zijn niet echt goed gelukt.
De emmer sneed ik af want die kwam niet los, de mal zelf was en bleef wat vet van de vaseline.
De vaas is van plastic, de emmer ook. Ik wil graag een mooie mal maken want ik wil een aantal hanglampjes maken. Die moeten dan wel dezelfde vorm hebben.
Mijn vraag: hoe maak ik een bruikbare drukmal voor klei?
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Ik zou hem niet vastplakken maar vullen met klei en dan op de kop in de emmer zetten. Dan moet het lukken.
    beantwoord
  • Bedankt , dat is een goed idee.
    Maar hoe zorg ik er voor dat alles los komt, zodat de mal daarna goed te gebruiken is. De zeepmethode zoals ik die hier wel lees, ook lees ik over vloeibare bijenwas, en vaseline? Ik wil er plakken klei in drukken.
    beantwoord
  • Het recept van Lucas Florijn gebruik ik ook. Werkt perfect. Maar ook alleen de sunlightzeep met water werkt prima. Een stukje zeep in een potje met iets water. Als je alles een paar keer met de kwast inzeept kun je daarna het oppervlak nog voorzichtig opwrijven met een tissue zodat het overal even dik/dun is.
    Als je emmer goed glad is moet het zonder problemen loskomen zelfs al zou je voor de emmer geen zeep gebruiken.
    Je zou de vazen ook kunnen gieten. Sommigen zeggen dat zeep de mal aan zou tasten, daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Vaseline zou ik niet gebruiken, te vet. Hoop dat het zo gaat lukken!
    Succes!
    beantwoord
  • Karin, er is een verschil tussen een gietmal en een drukmal. Vaseline zou ik ook niet gebruiken. Bij gieten moet de klei overal egaal aanzuigen, wat met een drukmal niet nodig is. Hier zijn het eerder de randen van de mal die slijtvast moeten zijn bij het wegsnijden van de overtollige klei. Zeep gaat deze randen eerder ' zachter ' maken doordat zeep de kalk lichtjes gaat aantasten. Denken we maar aan het effect van kalkrijk kraantjeswater en kalkarm kraantjeswater. Bij het laatste heb je heel wat minder zeep nodig om je handen te wassen. De randen van een drukmal zullen langer meegaan als je vloeibare was als losmiddel gebruikt en achteraf glijd het mes beter over deze randen. Het niet ingesmeerde opgegoten deel kan je ook best acheraf met deze vloeibare was behandelen. Ook is het raadzaam om kunststof-sleuteltjes te gebruiken om de kans van insnijden van de gipssleutels uit te sluiten.
    beantwoord
  • als je de mal insmeert met vloeibare was, heeft het dan nog effect op het aanbrengen van de glazuur, misschien blijft er een klein laagje was achter op de klei, of is dat na de eerste keer bakken verdwenen,
    beantwoord
  • a.stokkink, misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, waarvoor m'n excuses. Enkel de vloeibare was gebruiken bij het gieten van de gipsmal als - lossingsmiddel - tussen de verschillende gipsmal-delen. Géén was op de plaats waar de kleiplakken mee in aanraking komen. Vandaar ook de raad op kunststofnoppen-sleutels gebruiken. Dit zijn de gipsdelen van de mal die haaks staan op het werkstuk.
    beantwoord
  • aha ik begreep datr je ook de mal moest insmeren.......foutje nu ist duidelijk,dank je
    beantwoord
  • a.stokkink, en voor alle duidelijkheid, ik heb het over boenwas dat je op meubels moet smeren.
    beantwoord
  • Ik heb gisteren het plakband waarmee ik de vaas vast zou plakken verwijderd. De vaas gevuld met klei nu en met de opening vastgedrukt in de emmer. Ook heb gisteren het zeep-recept gemaakt. Vandaag zonnebloem-olie aan sunlightzeep toegevoegd en nu ga ik de vaas plus emmer inzepen.
    Dit laten drogen. Moet je het dan nog eens insmeren en later weer wegvegen?
    Daarna gips mengen en in emmer gieten, luchtbellen wegkloppen.
    Ik koop binnenkort boenwas en ga dat dan ook proberen, of Baukje bakspray.
    Blijft het zeepmengsel wat langer goed want ik heb best veel nu.
    Alvast bedankt voor alle goede adviezen!
    beantwoord
  • Het is gelukt! Ik heb de emmer en de vaas "los"kunnen maken. Nu is de gipsvorm nog wat "klef" van de zeepoplossing. Hoe kan ik dat laagje het beste verwijderen?
    beantwoord
  • Fijn dat het gelukt is! Ik laat hem eerst altijd drogen. Daarna gewoon gaan gebruiken! Mocht er naar je idee toch nog te veel zeep aan zitten kun je dat met een beetje spiritus op een doekje schoonmaken.
    Zo doe ik het in ieder geval.
    Succes ermee!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.