ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur en klei gaan niet samen?

Hallo,

Ik had wat problemen met mijn vorige glazuur en ben eens gaan kijken naar het kant en klaar glazuur van duncan.
De duncan concepts CN2000D transperant dipping
Ik glazuur hem op vingerling gietklei k500

Nu bak ik mijn biquit op 980 en de glazuur op 1040
Maar ik deed de oven open en hij was goed maar na 1 keer water erin werdt hij helemaal craquele.

Is het dan zo dat de glazuur niet werkt met deze klei?
En hoe kom je vantevoren te weten of ze samenwerken?
En heeft het invloed gehad dat ik de bisquit heb gebakken in dichte oven zonder zuurstof erbij?

gevraagd

9 antwoorden

  • Dave,
    Ik heb dit probleem reeds aangekaart op onderstaande ( knappend glazuur geluid ) lijntje. Als je deze klei wil gebruiken zul je moeten werken met een glazuur dat hoger stookt ( 1080 - 1100°C ) en een groot stooktraject heeft ( hoog Al²O³ gehalte wat de ' elasticiteit tegoed komt ).Bisquit en glazuurstook steeds met open uitgang stoken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, bedankt voor je snelle reactie!

    Ik had het onderstaande bericht ook gelezen, maar op de glazuur staat dat ik hem moet bakken met 'witnesscone 6' en heb erbij gekregen orton kegels 5 want iets heter zou goed zijn om te bakken.
    Ik had dit nog gelezen maar begreep het niet helemaal:
    "Je kan ofwel kiezen voor een aardewerkklei ( laag sinterpunt ) of een aardewerkglazuur met een lang stooktraject ( bv. 1040 - 1100°C ) of een combinatie van beiden, wat uiteraard het beste resultaat geeft. Als iets niet duidelijk is, laat maar weten. "


    Werkt het glazuur dan niet met mijn klei?
    Ik heb best veel van dit glazuur aangeschaft dus wil eigenlijk niet wisselen. Van klei kan eventueel wel


    En ook voor glazuurstrook de uitgang open?
    allebei tot 600 graden?


    beantwoord
  • Hallo Dave,
    Duncan raadt aan om de biscuit op cone 04 te stoken (1060 graden) en de glazuur op cone 06 (1015 graden) op deze manier heb ik geen last van craquele.
    beantwoord
  • oke ik zal eens gaan kijken of dat werkt.
    Maar ik heb al een hoop werk gestookt op cone 07 (980) kan ik dit dan nogmaals biaquit stoken op cone 04 zodat het dan wel goed is?
    Zit er trouwens verschil in cones? Of betekend cone 04 altijd 1060 graden voor elk merk? Omdat Duncan praat over een witness cone...



    beantwoord
  • Je kunt het gerust nog een keer biscuit stoken en dan op cone 04. Er zijn dacht ik nog wat andere merken cones, maar hier wordt meestal gewerkt met Orton cones. Ik denk dat Duncan met witness cone bedoelt een cone om te kijken of je inderdaad je temperatuur gehaald hebt.
    beantwoord
  • Dave,
    Gezien je al een hele voorraad glazuur hebt is het raadzaam een andere kleisoort te zoeken met een lager sinterpunt. De suggestie van Anneke is ook zeker uit te proberen door de biquitstook een stuk hoger/langer te doen dan de glazuurstook. Persoonlijk heb ik daar geen goed gevoel bij om volgende reden: Het glazuur gaat krimpen bij het uitsmelten. Als de scherf niet mee krimpt om reden dat het sinterpunt veel hoger zit of door reeds hoger stoken er reeds een grotere krimp heeft plaats gevonden, zal het glazuur zeker craqueleren als het zelf niet voldoende ' rek ' heeft. Hoger bisquit stoken dan de glazuurbrand zijn één van de middelen om grotere craquelée bij raku te ontwikkelen. De meeste rek in een glazuur komt van de hoeveelheid aluminium en deels van de basevormende oxides. Een glazuur met zeer weinig aluminium heeft een zeer kort smelttraject en gaat sneller craqueleren. Doe eens de volgende proef: 2% gecalcineerde kaolien aan het glazuurpoeder toevoegen en vergelijk.
    Werken met cones is nog altijd hét ideale meetinstrument. Even verduidelijken:
    Temperatuur is maar een deel van de meting. Zelfde temperatuur bereiken op snelle of langzame wijze geeft uiteraard een verschil. Cones meten beide factoren ( samen met de atmosferische condities ) en kunnen we niet meer énkel van temperatuur spreken, maar van tijd/temperatuur. De cones " ondergaan " wat de werkstukken ondergaan en meten niet enkel de luchtwarmte. Bij cones wordt steeds gegeven met welk tijdsgemiddelte men een bepaalde temperatuur zal bereiken. Betere naslagwerken over glazuur zullen steeds met cone-nummers werken en niet enkel met temperatuur.
    beantwoord
  • Hoi Lucien

    Ik had even gebeld naar het bedrijf waar ik hem gekocht had.
    En die vertelde me dat als ik het bisquit op 1060 stook en het glazuur op 1015 dat er dan geen problemen zouden moeten ontstaan. Ik ga dat nog even proberen, vraag me wel af of die 20 graden zoveel verschil maakt (bak nu op 1040) Maar we zullen zien!
    Anders ga ik jou optie zeker proberen en andere klei zoeken!
    Het idee van cones begrijp ik dat je meer dan de themeratuur kan meten.
    Ik vroeg me af of bv.elke kegel 06 ongeacht merk hetzelfde is en op de zelfde eigenschappen smelt.
    beantwoord
  • Dave,
    Ik vrees dat dit voorstel geen oplossing is. Gezien men zelfs geen tijdsaanduiding geeft kan het best zijn dat het glazuur nog helemaal niet zal zijn uitgesmolten. Wat ook kan helpen is 1 a 2% loodmono- of loodbisilicaat toevoegen aan het glazuur.
    Als je te doen hebt met Orton zou er 06a moeten staan, wat gelijk staat met 990°C aan 150°C/uur. Staat er enkel 06 is het een Seger, wat gelijk staat met 1000°C aan 150°C/uur.
    beantwoord
  • Hoi Lucien
    Maar het staat ook op de verpakking van duncan dat ik bisquit moet bakken met 'witness' cone 04 en de glazuur met witness cone 06

    En het punt is een beetje dat ik een kant en klaar glazuur heb gekocht omdat ik niet weer zelf glazuren wil samenstellen en aanpassen. Ik weet hier nog te weinig van af...

    Ik waardeer je hulp heel erg! Maar jou kennis en ervaring is een stuk groter dan de mijne waardoor ik veel dingen nog lastig vind. Dus probeer het liever 'eenvoudiger' op te lossen als dat zou kunnen.

    Maar ik ga sowieso even werken volgens de verpakking en laat weten hoe dat is gegaan. Ik heb er wel een beetje vertrouwen in. En anders ga ik me toch storten op de moeilijkere manier!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.