ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kleislib voor steengoedtemperatuur

Ik ben op zoek naar een kleislib dat ik goed op steengoedtemperatuur kan bakken. Heeft iemand een recept voor mij?

Ik heb aardewerkkleipoeder staan. Kan ik dit gebruiken om een slib voor steengoedtemperatuur te maken? Of moet ik het anders aanpakken?
gevraagd

6 antwoorden

  • Rita, elke kleislib kan in aanmerking komen. Een aardewerkslib kun je op bisquit zetten en steengoed bakken. Er is nog een belangrijke factor; wil je dit op ruwe of reeds bisquit-gestookte scherf toepassen ? Dit heeft te maken met de krimp die reeds gebeurd is of nog moet aanvangen ( ruwe scherf ). Op reeds bisquit-gestookte scherf kan je best met een sinter-engobe werken , wat zal sinteren/versmelten/hechten met de scherf. Zomaar een kleislib geven zonder verdere gegevens is dus onmogelijk.
    beantwoord
  • De vraag is of je dit kleislib wilt gebruiken als gietklei om een werkstuk te gieten, of dat je dit kleislib wilt gebruiken als een engobe ter decoratie.Als gietklei voor een werkstuk zou ik geen aardewerkklei poeder op steengoed temperatuur gaan bakken,hier is steengoed kleipoeder voor te koop.Houdt er rekening mee als je kleislib als engobe wilt gebruiken,een engobe in volume en in relief afneemt naarmate de engobe hoger gebakken wordt.

    Rob
    beantwoord
  • Dankjewel voor jullie reacties!
    Ik ben op zoek naar een recept voor een kleislib dat ik kan gebruiken als engobe, en dat aangebracht kan worden op biscuit gebakken klei.

    En dan nog een vraag: Kan ik iedere soort transparant glazuur daaroverheen zetten, of moet ik dan ook weer rekening houden met bepaalde dingen?
    beantwoord
  • Hallo Rita,je kan doen wat Lucien al voorstelt, en dat is een sinterengobe gebruiken.Door een fritte aan kleislib toe te voegen b.v. een alkali fritte(ik doe op ongeveer 0,75 liter gietklei 1 koffiebeker alkali poeder)heb je een sinterengobe.Je kunt ook een loodfritte gebruiken om bij te voegen of gewoon glazuur,een en ander hangt ook af van de gewenste tint van de engobe.Wil je een puur witte engobe kun je beter een andere fritte gebruiken als alkali,en zirkoonoxide bijvoegen.Ik bak de sinterengobe zo rond de 1060C,ga je veel hoger bakken wordt de engobe te doorschijnend.Een sinterengobe(die deels smelt)heeft ook als voordeel dat je minder of niet, eroverheen hoeft te glazuren om toch een afgewerkt en niet te ruw eindresultaat te krijgen.Of ieder soort transparant glazuur hierover compatible is valt niet te garanderen,test een combinatie eerst uit en glazuur niet te dik.

    Rob
    beantwoord
  • Ah! Dankjewel!! Ik ben al iets wijzer. Maar... ik zoek een slib (of sinterengobe) die ik op steengoedtemperatuur kan bakken.
    beantwoord
  • Het engobe 'gebeuren' speelt zich voornamelijk af in het temperatuur traject 1020-1160 .Boven deze temperatuur beginnen sinterengobes in mat glazuren te veranderen.Veka verkoopt ook engobes die tot 1200 kunnen.Naast het gaan experimenteren met eigen recepten, zijn deze engobes zeker de moeite waard om mee te nemen in testen met engobes.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.