ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodvrij tinoxide-glazuur voor majolica

Hallo,

Ik ben op zoek naar een recept voor een loodvrij tinoxide-glazuur voor het toepassen van de majolica-techniek met cobaltoxide. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
Dorien
gevraagd

6 antwoorden

  • Dorien, waarom loodvrij en voor welke temperatuur ?
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    In het atelier van de academie mogen we geen lood gebruiken (omdat het verboden is?). Het "afbakken" na het aanbrengen van glazuur en oxide op de biscuitgebakken tegels zal gebeuren bij 1060 °C.

    Dorien
    beantwoord
  • Dorien, ik kan best begrijpen dat men geen loodwit of menie meer mag gebruiken, maar er is een hemelsbreed verschil tussen deze ' ruwe grondstoffen ' en loodfrittes. Lood-bi-silicaatfritte mag overal worden gebruikt en is volkomen veilig, zelfs in de USA waar men zeer streng is op keramische grondstoffen.
    Een recept waar een loodfritte in verwerkt is mag wél. En als ze dat op uw akademie niet weten is dit het moment hen dit bij te brengen, met mijn groeten.
    Ik kan je wel een rits aan recepten helpen met of zonder loodfritte, maar aan paniekvoetbal doe ik niet mee.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Ik zal de boodschap overbrengen.

    Ik leg nog even uit wat de bedoeling is:
    De tegels worden eerst biscuit gebakken op 900 °C. Daarna is het de bedoeling om een tinoxide-glazuur aan te brengen over de hele oppervlakte. En daarbovenop komt een tekening in kobaltoxide. Het afbakken gebeurt op 1060 °C. Het is bedoeling om als resultaat een soort "Delfts blauwe" tegel te krijgen. Kan je mij daarvoor al dan niet loodvrije recepten bezorgen?

    Dank je wel,
    Dorien
    beantwoord
  • Dorien, de techniek is me wel bekend. Hier enkele voorbeelden:

    A) SK 03a

    Degussa fritte 90001 53,7 %
    Kwarts 14
    Kaolien 13,5
    Zinkoxide 7,5
    Lithium carbonaat 2,3
    Tinoxide 9

    B) SK 03a - 02a

    Ferro fritte 3505 37,6 %
    Kaliveldspaat 50,4
    Kaolien 6,8
    Zinkoxide 1,7
    Tinoxide 3,5

    C) SK 02a

    Neph. Syeniet 44,2 %
    Kwarts 15
    Petaliet 11,9
    Talk 10,2
    Lithiumcarbonaat 9,5
    Wollastoniet 2,7
    Bentoniet 1,5
    Tinoxide 5
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Dank je wel voor de recepten.

    Dorien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.