ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Zwarte waas probleem

Een tijd geleden bestelde ik zeefdrukken bij de firma Wickerhoff. http://www.wickerhoff.com/
Ik ben uiterst tevreden over de kwaliteit en de vakkundigheid van deze firma. Maar nu zit ik met een probleem waar zij zelf ook nog nooit van gehoord hebben en wil ik het hier even posten om te kijken of iemand hier al ervaring mee gehad heeft.

Op de foto kan je zien dat er zwarte waas op de plaatjes zit.
Als ik een ovenplaat vol leg, dan is vaak de helft van de plaatjes met waas en de andere helft niet. Het is onverklaarbaar voor mij waarom dit gebeurd want ze zijn allemaal hetzelfde behandeld.

Heeft het te maken met het porselein dat ik gebruik?
De proefplaatjes die ik voor het eerst bakte waren van papierporselein van Scarva en alle werk kwamen er perfect uit. Maar papierporselein heeft nogal de neiging om fél te vervormen dus koos ik voor een andere porseleinsoort.
Voor het echte werk gebruik ik echter Glacier porselein van Scarva - dit is erg glad, mooi wit en zeer fijn om mee te werken.

Heeft het te maken met de temperatuur waarop ik stook?
Ik heb zowel tests gedaan op 740°C, 760° en 790°C en bij alle drie de temperaturen had ik hetzelfde probleem.

Heeft het te maken met de manier waarop ik ze aanbreng?
Schoon lauw water, schone stofvrije plaatjes, lomer en zachte doek.

Heeft het te maken met het stookgat dat dicht zit?

Ik ben ten einde raad en weet echt niet hoe dit komt. Iemand hier een idee?

En misschien ook belangrijk om te weten: ik gebruik de transfers bewust op ongeglazuurd porselein. Het past beter bij het werk dat we uiteindelijk willen bekomen.

Alvast bedankt voor enige input! Ben bereid om veel te proberen want ik heb nu erg veel 'verloren' werk! :(
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Heeft het te maken met het stookgat dat dicht zit?
    Ja Mitsy , dat is de reden. Het carbon van de transfers kan niet weg. Nog een reden om NOOIT het stookgat te sluiten: rood gaat minder fris tot bruin neigen. Dit had ik voordien ook al aangegeven.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Dank voor je reactie! De kleuren blijven wel erg mooi en helder dus dat geeft aan dat de kwaliteit van de transfers wel goed is.
    Ik ga vanavond nog nieuwe plaatjes voorbereiden en morgen stoken met het stookgat open!
    Ik stel je reactie en hulp erg op prijs laat je zeker het resultaat weten!
    groeten, Mitsy
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik heb nét de 8 stalen die ik gebakken heb uit de oven gehaald en ze hebben allemaal zwarte waas. De ene al wat meer dan de andere.
    Het stookgat was open dus daar kan het niet aan liggen vrees ik...
    Ze liggen op een ovenplaat onderaan in de oven.
    Misschien moet ik ze hoger leggen?

    Mitsy
    beantwoord
  • Mitsy, het zou kunnen dat de stalen nog te weinig kunnen ' verluchten ', maar ik vrees dat de oorzaak eerder te zoeken is in de samenstelling van de ' drager ' van de transfer. Langzamer stoken ??? De fabrikant moet daar toch uitsluitsel over kunnen geven. Nog eenmaal proberen de stalen iets hoger te leggen. Het lijkt me ook op de foto dat het glazuur iets dunner is op de transfer. Rare zaak moet ik toegeven.
    beantwoord
  • Ik ga ze inderdaad hoger leggen en ook eens op een andere soort porselein want misschien ligt het daar wel aan.
    Het is gek dat er zowel goeie als slechte resultaten zijn in dezelfde bak. Ik zal alleszins het resultaat van mijn volgend experiment laten weten. Danke!
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Eindelijk wat tijd gehad om nieuwe stalen te stoken.
    Ik heb 3 stalen met glacier porselein en 3 stalen met papier porselein gestookt. Ongeveer in het midden van de oven.
    Toen besloot ik om ook nog een ovenplaat erbovenop te leggen met 'zwarte waas' plaatjes om te kijken of het een verschil zou zijn.

    Vandaag deed ik de oven op en tot mijn grote verbazing is bijna alle zwarte waas weg op de bovenste plaat.
    Drie op drie van de glacier porselein stalen hebben zwarte waas.
    Eén op drie van de papierporselein heeft zwarte waas.

    Dus nu heb ik alle plaatjes met zwarte waas opnieuw in de oven gelegd en hopelijk is morgen alle zwarte waas verdwenen.
    Als een tweede keer stoken de oplossing is, dan ben ik al zeer tevreden want het resultaat mag er zijn.
    Het kan misschien ook te maken hebben met het feit dat ik dit doe op ongeglazuurd materiaal.

    In ieder geval heel erg bedankt om mee te zoeken naar een oplossing.

    groeten,
    Mitsy
    beantwoord
  • Mitsy, als het grijs verdwenen is na een tweede stook wijst dit toch op achtergebleven carbon. Probeer eens tot 800°C te stoken of te pendelen op 780°C.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik stook tot 760°C en laat dan 10 minuten pendelen.
    Het advies van de firma is te stoken tussen 740°C en 790°c en ik heb ook al op 790°C gestookt met 10 minuten pendeltijd maar kreeg steeds zwarte waas.
    Denk je dat als ik op 800°C stook het probleem verholpen zal zijn? En hoe lang zou ik dit laten pendelen?
    Wil gerust eens een test doen en het je laten weten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.