ALGEMEEN > Techniek > Engobe schilfert af op de potrand.

Ik ben een tijdje op zoek gegaan naar het samenstellen van een engobe die felrood moest kleuren nadat er een kleurloos glazuur (smeltt° 1150°C) werd over geplaatst.
Dit is me gelukt, maar nu is er een nieuw probleem.
De biscuitbak verloopt goed maar na de glazuurbak kan het gebeuren dat de engobe op de potrand afschilfert.
-De scherf is van gietklei gemaakt.
-De engobebasis is een zuivere kleipoeder die ingekleurd wordt met een grote hoeveelheid rood pigment, geen bodystain. 50% ball clay + 50% kaolien als basis is geen optie omdat dit een vies roze kleur gaf.
-De potrand werd mooi rond geschuurd en heeft dus zeker geen scherpe rand.
-De droge pot werd nog eens extra afgesponsd om ze stofvrij te maken.
-De engobe wordt op de scherf gesponsd in 3 laagjes om een mooi egale kleur te verkrijgen.
Waar loopt het volgens jullie fout?

5 antwoorden

  • Ik denk dat er verschil in krimp zit tussen pot en engobe Martine
    Een klein beetje kleurloze hoog alkalische fritte toevoegen aan de engobe kan dat verhelpen.
    Hoeveelheid moet je vaststellen door proefjes te maken.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip. Krimp als reden zou inderdaad kunnen kloppen want als ik de gietklei zelf inkleur gebeurt het afschilferen niet. Jammer genoeg verkreeg ik dan die felrode papaverkleur niet. Ik zal het in ieder geval uittesten.
    Nogmaals bedankt!
    Martine
    beantwoord
  • Martine, met de toevoeging van wat alkalische fritte gaat de kleur ook wat intenser worden. Let wel, hoe meer pigment, hoe minder je fritte moet toevoegen. ( sommige pigmenten bevatten reeds een weinig glasvormer )
    beantwoord
  • Ik ben intussen enkele testen verder en de resultaten zien er belovend uit.
    5% toevoeging van een hoog alkalische fritte blijkt te werken. Het aandeel rood pigment in de engobe heb ik zelfs 10% kunnen verlagen, wat ook mooi meegenomen is. Nu nog het bekomen resultaat op vaste basis pogen te verkrijgen en de cirkel is rond. Nogmaals bedankt voor de tips!

    Groetjes, Martine
    beantwoord
  • Fijn dat je dat even met ons deelt Martine.
    Zo hebben anderen er ook iets aan.
    En wij hebben het graag gedaan.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.