ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > dompelen en ingieten

Beste iedereen,

ik ben bezig met een project waarbij ik de buitenkant van een keramieken vaas mat wit wil glazuren en de binnenkant goud glanzend. Ik heb nu poederglazuren van Welte gekocht (keramikos). Omdat ik niet de middelen heb om te spuiten, wil ik de objecten eerst ingieten met goud glanzend glazuur, daarna de rand insmeren met "wax resist" en dan het object dompelen in een emmer met mat wit glazuur (doordat lucht ingesloten wordt onder de vaas komt het witte glazuur niet over het gouden glazuur). Ik heb nu een aantal vragen:

1. Ik heb geen idee wat de mengverhouding van Welte glazuur is, heeft iemand enig idee wat ongeveer de verhouding is, dan kan ik beter inschatten hoeveel ik hiervan moet aanschaffen.

2. Is de methode die ik hierboven beschrijf bij iemand bekend?(ik heb deze methode hier gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=n4sEzIVyOYo)

3. Ik zag op robbelien.nl, een soort goedkope glazuurspuit van "Paintec" die met handmatig luchtdruk opbouwen werkt, is dit mischien wat?

Ik hoop dat iemand me hier meer informatie over kan geven.

Bij voorbaat dank,

groeten Patrick

7 antwoorden

  • Een nadeel van dompelen is dat je een grote hoeveelheid glazuur moet aanschaffen,en dat het best wel een tijd in beslag neemt voordat de container met glazuur doorgeroerd is,op de juiste traagvloeibaarheid is gebracht, en bedrijfsklaar is.Dompelen is een snelle methode als je veel (klein)werk wilt glazuren.Niet alleen is van belang om de mengverhouding met water van een glazuur te kennen,maar ook de poreusheid van het te dompelen werk.Ook kent dompelen nogal wat fouten.
    In plaats van te dompelen of te spuiten kun je ook je welte poederglazuur met optapix aan maken.Je hebt nu een kwast glazuur wat je in lagen kunt aanbrengen met tussentijdse droging op de buitenkant.De binnenkant van je vaas kun je dan ingieten met glazuur zoals je al schrijft.Als je eerst met de binnenkant begint en dit laat drogen,en de buitenkant kwast ,dan kun je het gebruik van''wax resist''vermijden.Bedenkt dat je er met een(goedkope)glazuurspuit nog niet bent.Een goede afzuiginstallatie is ook belangrijk bij het spuiten van glazuur.
    Rob
    beantwoord
  • Patrick begin niet aan de goedkope glazuurspuit, is namelijk weggegooid geld! Ik heb het ding van Paintec al enkele keren al vervangen door een "goede".
    beantwoord
  • Bedankt voor alle feedback. Het is inderdaad vervelend om heel veel glazuur te moeten inslaan alleen om te dompelen. Ik dacht echter dat dompelen een beter en mooier resultaat zal geven dan met een kwast, is dit zo?

    Ik zal toch maar afzien van de Paintec spuit, ik heb ook niet de mogelijk een afzuiging te installeren.

    beantwoord
  • Hallo Patrick, dompelen hoeft geen beter resultaat te geven.Je moet het te kwasten glazuur wel aanmaken met een glazuurlijm zoals optapix.Schilder je dan in een paar lagen dan zie je geen kwaststrepen(test dit voor de zekerheid uit met het mat witte glazuur op een test tegeltje).
    Rob
    beantwoord
  • Ik geloof dat ik nog een potje mat wit kwastglazuur heb staan, dus ik zal dit eerst even proberen. Ik ga het zoiezo eerst op een testobject proberen voordat ik aan het echte werk begin.

    Bedankt.
    beantwoord
  • Het is een lange tijd geleden dat ik het vorige bericht heb geplaatst, echter vanwege verhuizing heb ik geen tijd kunnen besteden aan keramiek.

    Nu wilde ik vandaag het ingieten gaan proberen. Ik heb de Welte goudglazuur tot een uniforme massa gemengd (dikte van ongeklopte room). Ik heb dit ingegoten en weer uitgegoten.

    Onmiddelijk bij het drogen van het glazuur ontstaan scheurtjes in het glazuur. Is dit normaal?

    Voordat ik allemaal objecten ga afbakken wil ik zeker zijn dat ik het glazuur goed meng en aanbreng. Alle advies is welkom! Bij voorbaat dank!

    groeten Patrick
    beantwoord
  • Patrick ,Het zou kunnen dat je wat te dik geglazuurd hebt.Niet alleen de dikte van het aangemaakte glazuur is van belang voor de laagdikte van het opgebrachte glazuur,maar ook de poreusheid van de biscuit.Nogmaals doe een test met deze glazuurdikte,ik ken het goudglazuur van Welte niet, maar dit soort glazuren zijn niet de meest makkelijke. De dikte van het glazuur kan zeker ook van invloed zijn op het uiteindelijke kleur eind resultaat.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.