ALGEMEEN > Ovens > gebroken ovenplaat

Vanmorgen bij het uitladen van mijn afgekoelde, biscuit-gestookte oven (950°), ontdekte ik dat mijn ronde bodemplaat gebarsten was. Hoe kan dit gebeurt zijn, ik snap er niets van.. Van de 4 borden die daarop gestapeld waren, zijn de onderste 2 ook gebarsten (niet genoeg laten drogen tussen de houten steunplaten( om kromming te vermijden tijdens droogproces)
Kan dit de oven platen zo beïnvloeden?

3 antwoorden

  • Beste Sandra,

    een ronde oven,dus een bovenlader.
    in de bodem geen verwarmingsspiralen.

    4 borden op de onderplaat samen is dat een enorme hoeveelheid materiaal om warm te stoken.
    Omdat de hitte alleen van de zijkant en van boven kan komen warmt deze massa maar langzaam op.
    Het eerts aan de rand en het allerlaatst in het midden.
    Dit levert veel spanning op tijdens de kwartssprong waardoor je ovenplaat en de borden gescheurd zijn.
    Als je een oven laad is de basisregel, hogere dingen op de onderplaat, platte dingen in het midden en bovenop de hoogste dingen.
    ik hoop dat het voortaan beter gaat
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Sandra en Hans,

    Ik vind deze vraag en antwoord heel geschikt om in KLEI te publiceren in de nieuwe rubriek 'Uit het discussieforum'. Dat betekent dat het in een van de volgende nummers in ongewijzigde vorm geplaatst zou worden. Graag jullie toestemming. Mail me svp via de link contact rechtsboven op www.ceramic.nl?

    Alvast bedankt!

    Mels Boom
    Redactie KLEI
    beantwoord
  • Bedankt Hans, voor je reactie!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.