ALGEMEEN > Stoken > volle oven pendelen?

Ik probeer altijd zoveel mogelijk tegelijk in de oven te zetten.
Is het beter om met zo'n volle oven te pendelen bij de glazuurbak? Het moet toch een verschil maken of je dezelfde curve stookt met weinig of met veel werkstukken er in?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Inez
gevraagd

5 antwoorden

• Juist Inez. Tweede optie; je kan ook beter iets langzamer opstoken.
    beantwoord
  • Begrijp ik je goed, dus langzamer stoken en ook pendelen?
    beantwoord
  • Inez, langzamer stoken zal het pendelen overbodig maken. Met moet enkel pendelen als men de ingestelde temperatuur te snel heeft bereikt. Vergelijk het met een steak of een brood bakken. De temperatuur moet de tijd krijgen tot binnenin de scherf te dringen. Bij een oudere of slecht geïsoleerde oven is het beter snel te stoken en het tekort aan tijd met pendelen in te vullen. Dit heeft te maken met de doorstraling ( verlies ) van energie. Hoe meer kg. er in de oven zit, hoe langzamer de temperatuur zal oplopen en zal ( vermoedelijk ) het pendelen overbodig maken.
    ( sorry voor mijn vorige wat verwarrende uitleg )
    beantwoord
  • Inez, hoezeer tijd en temperatuur in stoken verbonden zijn wil ik je nog dit meegeven:
    Iedereen denkt bij Raku een lage temperatuur, maar dat is niet noodzakelijk zo. Als men ( langzaam ) hoog gaat stoken verkrijgt men steengoed, en dat voldoet niet aan de vereisten van Raku. Op Google afbeeldingen kan je zwarte theekommen zien van Kichizaemon XV , de laatste Raku-telg van de eeuwenoude Raku-familie.
    Dit zwart glazuur maakt hij met vermalen kleien met een hoog ijzergehalte uit de Kamu-beek achter zijn tuin. Om deze kleur te behouden kan men enkel door een steengoedglazuur mee aan te maken. Wat is nu het ( familie-)geheim ; hij stookt naar 1000°C en op dit punt is dit glazuur nog niet uitgesmolten. Dan jaagt hij de temperatuur binnen de 2 minuten op naar 1250°C met een blaasbalg. Enkel het oppervlak van het glazuur is gesmolten, maar is nog sinterslib enkele microns dieper en de scherf heeft nooit deze temperatuur gezien door de snelheid van stoken. Zo blijft de scherf dof klinken ( 1000°C ) met een steengoedglazuur. Te gek niet ? Dit is nu wel een extreem voorbeeld van spelen met tijd en temperatuur.
    beantwoord
  • Ja, een prachtig illustratief verhaal. Mijn gedachtengang was dus dat het glazuur wel zou smelten maar de scherf dan nog niet dezelfde temperatuur kon hebben.
    Ik houd jouw schema altijd aan (elders op dit forum) maar dat moet dan betekenen dat je bij een halve oven dan ook sneller zou kunnen stoken. (maar ik prop hem altijd vol)
    Bedankt voor deze uitleg.
    Fijn forum!
    Groet, Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.