ALGEMEEN > Techniek > patineren

Patineren doormiddel van verf ken ik, maar is er ook een manier om keramiek te patineren doormiddel van branden, zoals ook brons wordt gepatineerd en waar doe je dat dan mee?

10 antwoorden

  • Keramiek patineren zoals brons wordt niet toegepast.
    Technisch is dat door de plaatselijke verwarming veel te risicovol. Door de grote temperatuurverschillen kan het werk gemakkelijk scheuren.
    Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik heb een keer tijdens het surfen een website bezocht van een amerikaan die zijn rakuglazuur en soort kopermat met de gasbrander bewerkte.
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • dat deed hij waarschijnlijk om een plaatselijke reoxidatie te krijgen
    beantwoord
  • klopt, de potjes waren erg koper en door de brander erop te zetten kreeg je de kleurnuances zoals bij kopermat, alleen dan vlekjes die je zelf kunt bepalen.
    Ik vond het er erg gekunsteld uit zien.
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik heb zo'n 15 jaar geleden een kop gemaakt van witte chamotte klei en wil die eindelijk eens patineren. Vroeger deed ik dit op basis van tinnetjes Dylon textielverf gecombineerd met bruine wasbeits. Helaas ben ik de juiste procedure vergeten...Wie kent dit?
    Guus uit Delft
    beantwoord
  • Hallo Guus,

    Patineren kan met veel soorten verf.Acryl of olieverf verbleken erg langzaam,wat een voordeel is.Belangrijk is ook dat de biscuit het schilderwerk niet gaat absorberen in de loop der tijd. Op een sinterengobe schilderen wordt wel gedaan of op een speciale primer voor poreus gesteente.

    Kijk eens op www.vanbeekonline.com die hebben veel op dat gebied,bijvoorbeeld een gratis catalogus van verfmolen 'de kat' met diversen bijenwas recepten.
    Laat ons het resultaat weten,

    groeten Rob
    beantwoord
  • Dag Rob, op de sites van van Beek en de Verfmolen de Kat staan geen gegevens over bijenwas of wasbeits in combinatie met patineren. Ik heb echter mijn "kop"toch maar gepatineerd: witte chamotteklei met groene textielverf van dylon voorzichtig op uitstekende delen van de kop (wenkbrauwen,neus, jukbeenderen en kin) aanbrengen met een acrylkwastje. Dit veroorzaakt een lichtgroen kleur. Na droging, 15 min., direct wasbeits aanbrengen, middel of donker eiken. Een nachtje laten drogen en goed opborstelen. Resultaat een prachtige bronsglans met hier en door oxidatie-effecten. Gewoon eens op een proefplaatje proberen, is de moeite waard!
    I.i.g. dank voor de informatie en moeite.
    Groeten Guus...(ik zal nog eens een foto doorsturen)
    beantwoord
  • Blij te horen dat het toch goed gelukt is met de textielverf en de beits Guus.De catalogus van verfmolen de kat heb ik opgehaald in de winkel van
    van Beek.In de catalogus staan recepten,hun assortiment pigmenten etc. Ook verkoopt verfmolen de kat boeken over recepten en technieken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • hoi Guus, ben momenteel ook bezig met keramiek patineren en kijk hierover dus wat rond op deze site, ben erg benieuwd naar foto's van 't beeld.
    Foto's zeggen vaak meer dan alleen de uitleg, kunnen we het betreffende resultaat zien, misschien wil als nog deze moeite nemen ?
    groetjes
    beantwoord
  • Hallo Guus,
    Jaren geleden heb ik eens een in witte gietklei gemaakte, biscuit gestookte portretkop met olieverf behandeld om een bronsimitatie te krijgen.
    Daarvoor heb ik eerst alles ingekwast met een goudgeel mengsel van oliesaus (lijnolie/terpentijn/sikkatief) en goudgele olieverf,
    Oppervlakkig afgeveegd en laten drogen.
    Een week later het geheel nog eens zo'n behandeling, maar dan met een omber(donker bruin)-mengsel.
    Door dit "af te slaan", dwz. oppervlakkig en licht af te poetsen met een gladde prop met een lap er overheen, komt de onderliggende (goudgele) laag op de hoog gelegen delen weer naar boven.
    Eventueel kun je nog oxidatie suggereren door als laatste (als de bruine laag is gedroogd) een laag kopergroen (zelf mengen met bijv. Veronesegroen en witte olieverf) er dun overheen te zetten en ook weer oppervlakig grotendeels te verwijderen.
    Na een ruime droging kun je alles afwerken met bijenwas om met name op de hoge delen metaalglans te suggereren.
    Hoewel je klus er al op zit, heb je hier misschien toch iets aan.

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Guus, bij Colora ( verven ) heeft men een set om metaalpatines op om het even welke ondergrond aan te brengen. Niet te onderscheiden van ' natuurlijk' brons. Een USA-product.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.