ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur/oxide

Beste lezer,

Ik heb op internet enkele plaatjes gevonden van bewerkingen van keramiek met waarschijnlijk oxides/glazuur. Kan iemand mij zeggen of op weg helpen hoe ik zulke effecten kan verkrijgen en welke oxides/glazuur ik daarbij nodig heb?
De eerste twee (plaatje a1, a2) zouden oxides en pigmenten kunnen zijn.....
Plaatje 3 (big_) zou dat iets met te hoog gestookt en te dik aangebracht glazuur kunnen zijn?

Ik zou graag experimenteren, maar weet nog niet waar te beginnen!
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :)

Vriendelijke groet,
Bart van Didden
Bijlagen:
gevraagd

7 antwoorden

  • Bij de laatste foto (big_) gaat het om het meest linkse vaasje!! De gebarsten witte vaas met 'gesprongen' glazuur?..
    Hoe krijg ik dit effect?
    beantwoord
  • Ik zou het zo proberen: eerst dompelen in een bad van water en ijzeroxide.
    Dus op z'n kop in dat badje doen en snel omdraaien dan krijg je die lopers
    Daarna met een natte spons zoveel als je wilt weer weg vegen behalve in het midden.
    Als het naar je zin is glazuren met mat transparant glazuur.

    Het laatste vaasje is een crawl of kruipglazuur die staan wel beschreven in deze rubriek

    Frans
    beantwoord
  • Dank Frans!

    Ik ga het allemaal eens uitproberen, lijkt me heel interessant.. Zag op de Keramikos site dat er veel oxides waaronder ook mangaan en koperox. te krijgen zijn. Ik ben hier niet in thuis, maar is het een poeder waarbij je water gebruikt om het te laten oxideren?
    Is het schadelijk voor de gezondheid en zit er nog een verhouding in water : oxide?

    Weet je misschien ook of het crawl glazuur kant en klaar te koop is of maak ik dit via receptuur?

    Nogmaals dank!
    Grtjs Bart
    beantwoord
  • Als ik die bruine kleur zie op de eerste twee foto's denk ik aan mangaanoxide. Inderdaad een poeder dat je moet aanmaken met water. Eén theelepel poeder op een koffiebekertje water. Met een sponsje aanbrengen en waar wenselijk wegpoetsen.

    Wat het vaasje op de derde foto betreft: het zou kunnen dat je dat effect verkrijgt met magnesiet in je glazuur. Ik heb laatst op mijn opleiding (SBB) grondstofproefjes met o.a. magnesiet gedaan en wat ik op de foto zie lijkt er erg op.

    beantwoord
  • Hier is wat informatie en recepten;

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7747

    Nog een methode; op een gebakken en geglazuurde tegel breng ik een kleislib,of een engobe, of dik een sinterengobe aan.Al drogende gaat dit scheuren en barsten vertonen.Het patroon is afhankelijk van de dikte en gebruikte materialen in de slib.Je kunt deze laag ook nog bewerken met modeleer gereedschap of kwasten.De laag slib bakt vast aan het glazuur, dus je kunt op een relatief lage temperatuur(weer opnieuw)bakken.Zou je de laag te mat of te ruw vinden, kan er ook een laagje glazuur nog overheen.Een alternatief is een vel papier insmeren met slib of sinterengobe.Als dit gedroogd is dan is de gevormde dunne kleilaag makkelijk handmatig te breken, en naar het werkstuk te transporteren,of op het werkstuk verder te breken.Met wat glazuurlijm op het geglazuurde werkstuk lijm je gedroogd slib vast.Dit slib is verder te bewerken met modeleergereedschap en kwast.
    Rob
    beantwoord
  • Als je magnesiet wil proberen denk dan aan een toevoeging van 25 tot 40%.
    beantwoord
  • Dank allemaal voor jullie reacties! Ik ga er snel mee aan de slag, helaas kan ik (nog) niet met jullie meedenken aangezien ik er geen ervaring mee heb.. Mochten er nog vragen of vorderingen zijn, laat ik nog van me horen ;) Grtjs!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.