ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > ijzerchromaat

ben nu bezig met een proef voor 1260 graden welk kleur zal het me geven heb op honderd gram basis glazuur 1,5 procent ijzercrohmaat bij gedaan
gevraagd

4 antwoorden

  • Zie uw eigen bericht van 26-6-2010.
    beantwoord
  • IJzerchromaat, is dat niet Fe2(CrO4)3 ? Nu weet ik dat alle metaalzouten bij hoog genoege temperatuur tot oxides worden, welke we nodig hebben voor kleurvorming in glazuren, ik neem aan dat IJzerchromaat uiteenvalt in ijzeroxide en chroomoxide?

    Van chroomoxide heb ik gehoord dat het op je ovenspiralen gaat zitten, en dat bij je volgende stoken met tinglazuur je een roze in plaats van wit resultaat bekomt ;-) Ook wel leuk voor de verandering natuurlijk ;-)

    Ik ben op 't moment wat proeven aan het nemen met ijzeroxide (ook wel bekend als roest, Fe2O3), en kobalt-oxide (CoO) voor de welbekende Delftsblauwe kleur.
    beantwoord
  • intussen heb ik de proef gedaan met ijzerchromaat
    op 1260 is donkergrijs doe 1procent cobaltcarbonaat bij 2procent ijzerchromaat heb je mooi blauwgrijs
    beantwoord
  • Ik heb ook nog ijzerchromaat volgens mij, en het lijkt mij wel interessant om eens proeven te nemen op 1200 graden. Jullie vernemen het resultaat t.z.t.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.