ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Tekening schopschijf met motor

Helaas is die tekening niet zo duidelijk.
Ik zou mijn schopschijf (model Beekwilder) ook héél graag motorisch willen maken.
Als iemand een goede, duidelijke technische tekening, met uitleg heeft, houd ik me dan ook aanbevolen voor deze hulp.

11 antwoorden

  • Als iemand een tekening nodig heeft en advies ivm hetplaatsen van een motor op schopschijf vb type Vingerling, geef je e-mail even op.
    beantwoord
  • Ivo,
    Kan jij me echt helpen met een duidelijke, schriftelijke uitleg hoe ik mijn (nagemaakte) Beekwilder schopschijf elektrisch kan laten maken?
    Ik zou daar heel blij mee zijn!
    e-mailadres is:
    Weidehof@lycos.nl
    beantwoord
  • Hallo Ivo,

    Ook ik wil graag mijn schopschijf electrisch maken.
    Ik heb begrepen dat jij daar een tekening voor hebt.
    Is daar ook een aansluitschema bij?
    Misschien kun jij me helpen.

    Met vriendelijke groeten,
    Loek Heeres
    beantwoord
  • Ivo,

    ik heb sinds kort een veka schopschijf en wil er een elektrische motor op plaatsen. Heb jij advies wat voor motor geschikt is en eventueel een tekening?
    Alvast harteklijke dank.
    peter.zillekens@home.nl
    beantwoord
  • de vraag is al vaker gesteld: ook ik wil graag mijn schopschjf voorzien van een motor. wat voor motor kan/moet erop en hoe ga ik te werk?

    groeten joanna
    beantwoord
  • Beste Joanna,

    De tekeningen ben ik ondertussen kwijt geraakt en heb voorlopig geen scanner meer.
    Ik weet niet wat voor schopschijf u heeft, ik had een Vingerling en een rechtsdraaiende motor, maar die zijn moeilijk te vinden.
    Als u een motor uit een wasmachine kan recupereren, kan het ook, deze zijn linksdraaiend. Op de as van de motor moet u een rubberen wieltje vinden, te zoeken in de vakhandel. De motor moet met een scharnierende bevestiging opgehangen worden aan het frame van de draaischijf, zodat de as in de richting wijst van de as van het vliegwiel. Bij een linksdraaiende motor moet het rubberen wieltje onderaan tegen het vliegwiel gedrukt kunnen worden, middels een hefboomsysteem aan de motor bevestigd.
    Iemand met wat klus en technisch inzicht heeft dat zo voor mekaar. Als het rubberen wieltje tegen het vliegwiel van de draaischijf wordt gedrukt bij het starten, moet er nog wel even bijgetrapt worden. Remmen gebeurt gewoon met de linkerhiel.
    Voor verdere uitleg, steeds bereid!
    beantwoord
  • bedankt voor je snelle reactie! ik weet niet welk merk schopschijf ik heb, maar ik denk wel dat ik wat met je aanwijzingen kan. kom ik er niet uit dan meld ik me weer.
    gr. joanna
    beantwoord
  • Hallo Ivo,

    de uitleg is duidelijk maar wat ik niet begrijp is hoe je de snelheid van de schijf regelt. een wasmachinemoter heeft 1 snelheid. bij centreren is dat prima maar bij verder draaien wil je graag zelf de snelheid kunnen bepalen.

    Hoe regel je dat?

    m.vr.gr.
    GerryEllen
    beantwoord
  • Het is ongeveer hetzelfde principe als auto rijden, door middel van de pedaal het wieltje tegen het vliegwiel van de schopschijf te drukken en er af te halen kan je de snelheid aanpassen. Dus bij lage snelheid hoef je maar heel kort 'gas' te geven.
    beantwoord
  • Is het nog mogelijk om info te krijgen m.b.t. het electrisch maken van een schopschijf ?
    Met vriendelijke groet,
    Iny van Tebberen

    h.vantebberen@home.nl
    beantwoord
  • hallo Ivo, ik ben dringend op zoek naar het rubberen aandrijfwieltje voor mijn electrisch gemaakte schopschijf. Ik kan het nergens vinden. Heb je enig idee waar ik het zoeken moet?
    Groet, Ellen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.