ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > cobaltoxide

Ik ben vrij nieuw in het werken met oxides en heb per vergissing deze morgen cobaltoxide gekocht ipv mangaanoxide. Vooraleer deze om te wisselen dacht ik eens te zoeken wat ik daar kan mee doen. Ik ben op dit forum teruggegaan tot heel oude gesprekken en heb wel interessante zaken gelezen. Liefst werk ik zonder transparant glazuur. Kan dit met cobaltoxide, dus aanbrengen en weer afwassen en dan bakken op???
zal dit later afgaan?
Een andere vrij eigenaardige vraag: voor het verzorgen van een poot van een schaap(!) heb ik dure kopersulfaatpentahydraat bij de apotheker moeten kopen (dit brandde de rolkreupel weg) 250gr waar ik misschien 10 gr voor nodig had. Kan ik daar nog iets mee doen in de keramiek? Ik heb zo het vermoeden dat dit een gevaarlijk goedje is (is wel een heel mooi blauw korreltje)

Alvast bedankt aan alle schrijvers voor alles wat ik al bijgeleerd heb aan info
Groeten
gevraagd

4 antwoorden

  • Beatrice,
    Cobaltoxyde gaat zich nooit hechten op de scherf zonder er wat smeltmiddel aan toe te voegen in de vorm van een friite of laagsmeltend glazuur. Dit geldt trouwens ook voor de andere oxides. Bij cobaltoxide mag je rustig de verhouding 8 delen cobalt en 2 delen fritte nemen voor aardewerk ( < 1100°C ) Op steengoed-temp. mag je dit halveren.
    Voor de overige oxides 9 delen oxide en 1 deel fritte.

    Kopersulfaat ( wat buiten de apoteek goedkoop is ) kan je zeker gebruiken in glazuren of op klei. Oplossen in water en op de scherf aanbrengen met borstel of spuit. Niet naspoelen. Je kan het ook vernevelen op rakuglazuur. Je kan ook de opgeloste kopersulfaat onder zaagsel mengen ivm rookstook. Is geen gevaarlijk goedje. En... je kan het ook tegen mosvorming gebruiken. Bij glas-in-lood systeem ' Tifanny ' kan je het tin ermee insmeren om het te ' bronzeren '. En van dat schaap, dat wist je dus al. :-)
    beantwoord
  • Lucien,
    dat ik daat zomaar onmiddellijk degelijk antwoord op krijg vind ik de MAX. Ik denk dat ik van dit forum nog veel gebruik zal maken. Dank
    beantwoord
  • ik heb keramiek ingewassen met kobaltoxide zonder een fritte en dit heeft zich uitstekend gehecht aan de scherf.
    Vind het eigenlijk zelfs te donker, want met kobaltmangaan kreeg ik een mooier resultaat, dit ook zonder een smeltmiddel erbij te gebruiken.
    beantwoord
  • een staaltje met cobaltoxide was serieus blauw, ik zie nog waar en wanneer dit te gebruiken.
    Ik bewerkte een pot (zie foto) met mijn kopersulfaat. Het resultaat is bevredigend. Wat ik niet begrijp: de binnen kant (wiite klei) heb ik met glanzend transp bewerkt, de buitenkant met natte kopersulfaat (niet afgewassen) en lichtjes matte transp.glazuur overgedaan. De binnenkant is niet wit maar gedeeltelijk ook groen: niet mis, maar niet gewild. Komt zo'n oxide, of in dit geval sulfaat door de klei? Heb ik teveel water gebruikt?
    en terwijl ik bezig ben, nog en vraag: ik heb potten gemaakt buitenkant weinig rood yzeroxide afgewerkt met matte doorzichtige glaz., binnenkant glanzende doorz. glaz.
    Na het bakken hebben wij genoten van een fijn concert, terwijl hier en daar craquelé ontstond. Hoe komt deze craquelé. Misschien haal ik het werk te snel uit de oven (iets minder dan 100°)
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.