ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > cobaltoxide

Ik ben vrij nieuw in het werken met oxides en heb per vergissing deze morgen cobaltoxide gekocht ipv mangaanoxide. Vooraleer deze om te wisselen dacht ik eens te zoeken wat ik daar kan mee doen. Ik ben op dit forum teruggegaan tot heel oude gesprekken en heb wel interessante zaken gelezen. Liefst werk ik zonder transparant glazuur. Kan dit met cobaltoxide, dus aanbrengen en weer afwassen en dan bakken op???
zal dit later afgaan?
Een andere vrij eigenaardige vraag: voor het verzorgen van een poot van een schaap(!) heb ik dure kopersulfaatpentahydraat bij de apotheker moeten kopen (dit brandde de rolkreupel weg) 250gr waar ik misschien 10 gr voor nodig had. Kan ik daar nog iets mee doen in de keramiek? Ik heb zo het vermoeden dat dit een gevaarlijk goedje is (is wel een heel mooi blauw korreltje)

Alvast bedankt aan alle schrijvers voor alles wat ik al bijgeleerd heb aan info
Groeten
gevraagd

4 antwoorden

  • Beatrice,
    Cobaltoxyde gaat zich nooit hechten op de scherf zonder er wat smeltmiddel aan toe te voegen in de vorm van een friite of laagsmeltend glazuur. Dit geldt trouwens ook voor de andere oxides. Bij cobaltoxide mag je rustig de verhouding 8 delen cobalt en 2 delen fritte nemen voor aardewerk ( < 1100°C ) Op steengoed-temp. mag je dit halveren.
    Voor de overige oxides 9 delen oxide en 1 deel fritte.

    Kopersulfaat ( wat buiten de apoteek goedkoop is ) kan je zeker gebruiken in glazuren of op klei. Oplossen in water en op de scherf aanbrengen met borstel of spuit. Niet naspoelen. Je kan het ook vernevelen op rakuglazuur. Je kan ook de opgeloste kopersulfaat onder zaagsel mengen ivm rookstook. Is geen gevaarlijk goedje. En... je kan het ook tegen mosvorming gebruiken. Bij glas-in-lood systeem ' Tifanny ' kan je het tin ermee insmeren om het te ' bronzeren '. En van dat schaap, dat wist je dus al. :-)
    beantwoord
  • Lucien,