ALGEMEEN > Terra sigillata > scherf wel of niet polijsten?

Ik heb enkele stukken gedraaid met fijngechamotteerde klei en vraag me af of het nu wel of niet noodzakelijk is om die eerst te polijsten alvorens ze met terra sigillata* te behandelen. Ze zijn nogal asymmetrisch van bouw, wat polijsten erg bemoeilijkt. Is er iemand die beide technieken heeft uitgetest? Graag verneem ik de bevindingen hieromtrent.

Vriendelijk groetje vAnn

* van in te kleuren ballclay. iemand ervaring met percentages oxides/stains voor pastelkleuren?

2 antwoorden

  • Beste Ann, ik ben geen draaier maar heb wel ervaring met het polijsten van werkstukken en het hierop aanbrengen van terra sigilata. Vorig jaar heb ik een studie gemaakt hieromtrent en het is gebleken dat terra sigilata niet zo goed hecht op niet gepolijste ondergrond. Daarenboven is er nog het feit van de glans. Een gepolijst voorwerp heeft een mooi glans die je met het aanbrengen van terra sigilata kan behouden of zelfs kan versterken. Dit is ook de bedoeling van dit procédé. Ga je nu je werkstuk niet polijsten dan gaat hiermee de uiteindelijke bedoeling verloren. Tenzij je natuurlijk helemaal geen glad gepolijst en glanzend oppervlak wil maar dan is mijn vraag waarom dan de terra sigilata. Ik hoop dat ik je hiermee kunnen helpen heb. Oh ja ook moeilijke oppervlakken zijn te polijsten, gewoon even aangepaste stenen of materialen zoeken.
    Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Dag Hilde,

    Ik zie nu pas dat mijn vraag reactie heeft opgeleverd. Dankjewel voor de toelichting. Intussen kan ik je melden dat mijn pot toch glanst, ondanks het feit dat ik 'm niet heb gepolijst .. al is het bijlange geen biljartbal :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.