ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Magnesiumcarbonaat (MgCO3) mg 84

Wie kan mij uitleggen, wat het verschil is tussen Magnesiumcarbonaat-licht of -zwaar.
Ze hebben toch beide mg 84?


12 antwoorden

  • Beste Willy,

    Dat heb ik even moeten opzoeken in the potters dictionary van Frank Hamer.
    Ik wist niet eens dat er verschil was.
    Met de lichte wordt bedoeld het basise carbonaat
    3MgCO3.Mg(OH)2.3H2O
    Met de zware wordt het carbonaat bedoeld
    MgCO3
    Er staat een heel verhaal bij maar van de lichte wordt gezegd dat deze beter in de glazuur mengt.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans,
    Ik weet weer iets meer.
    Bedoelen ze dan met "Magnesiet" dan ook de lichte soort of je weet?
    Groeten, Willy
    beantwoord
  • Dat over magnesiet was voor mij ook de reden om het op te zoeken, zoals ik het interpreteer wat ik in hamer lees is dat hetzelfde als het carbonaat.
    Maar echt expliciet en duidelijk vind ik het niet.
    Dus of daarmee de lichte wordt bedoeld, geen idee.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Toevallig heb ik net een glazuur gemaakt waar magnesiumcarbonaat licht in moest en dat heb ik vervolgens bij Robbelien besteld. Het verschil tussen licht en zwaar is letterlijk het gewicht van de grondstoffen. Grofweg kun je het verschil in gewicht/volume zien als het verschil tussen een kilo lood en een kilo veren. Bij het SBB hebben ze me verteld dat het voor de samenstelling van het glazuur van wezenlijk belang is dat je de twee niet verwisselt. Magnesiet is inderdaad een andere naam voor magnesiumcarbonaat, maar ik weet niet zeker of daar beide varianten mee worden bedoeld, of alleen de lichte.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Bedankt Karin,
    Als jij diegene bent die ik zoek van je homepage over je SBB, mail me dan even, ik heb aanvullende info voor je, van de glazuursamenstelling op de emmers, en ik kon jou niet vanaf je site bereiken.
    Mij e-mail is:
    weidehof@lycos.nl
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Ik heb je net een mailtje gestuurd, maar ik kreeg even later een foutmelding. Ik weet nu niet of je mijn mailtje wel of niet hebt ontvangen, maar je kunt mij evt. bereiken op karin@karinkreatief.tmfweb.nl of op karin_sbb@xs4all.nl
    beantwoord
  • Ja hoor Karin,
    Ik heb je e-mail ontvangen, en beantwoord.
    Willy
    beantwoord
  • Willy,
    Als je al een mail hebt gestuurd is dit overbodig. Voor de overige forumleden niet interessant.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, maak je niet zo druk om die ene regel van Willy. Ten eerste heeft zij deze discussie gestart en ten tweede is jouw reactie hierop nog veel minder interessant. Als het je zo stoort, dan lees je er toch gewoon even overheen!

    Karin
    beantwoord
  • Magnesiet is de zogenaamde lichte soort!.

    Op de volgende link zie je de "material safety data sheet"
    home.wanadoo.nl/.../magnesiet_msds.pdf+%28PDF+207kb%29

    Het is wel degelijk wat anders dan gewoon magnesium carbonaat, er zit namelijk via het kristal rooster magnesium hydroxide aan gebonden. Dit kan met ander componeten reageren en dus heel veel verschillende effecten opleveren. Het kristalwater heeft alleen wat invloed op de molmassa en zal vrij snel verdwijnen bij het opwarmen.

    Oplosbaar in water is het echter niet.

    grtz Frans
    beantwoord
  • En euh nee beide hebben een verschillend molgewicht
    beantwoord
  • Bedankt Frans voor je antwoord.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.