ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe

kan ik werkstukjes geschilderd met engobe zonder triangel op de ovenplaat leggen zoder dat het vastbakt?Het is op leerhard en ik wil het bakken op bisquit temperatuur;955 gr.
groet Hannie
gevraagd

7 antwoorden

  • Als het alleen een engobe is kan dat gewoon. Dus geen smeltmiddel toevoegen.
    beantwoord
  • oh ja, ik heb de dekseltjes met engobe en in combinatie met claybright onderglazuur geschilderd. ik weet niet of er in de claybright onderglazuur smeltmiddel zit dus kan ik misschien beter het zekere nemen door ze toch op triangels te zetten. bij de tweede brand ga ik ze transparant glazuren en dan wordt het al wat lastig omdat ik die dekseltjes dan toch op triangels of pinnen moet zetten om niet vast te laten bakken. en dat is nogal een gedoe dus zou het bij de eerste bisquit brand handiger zijn om ze direct op de plaat te leggen.
    beantwoord
  • Hannie, bij de biskwiebrand (1ste stook) hoef je helemaal geen triangels of wat dan ook te gebruiken, zeker niet bij engobes of onderglazuren. Een naslagwerkje omtrent keramiek raadplegen is zeker een aanrader.
    beantwoord
  • Lucien, in het boekje Pottenbakken van K.Drake lees ik dat sommige engobes bij lage temperatuur wel kunnen smelten, maar ja,hoe weet ik of er smeltmiddel in de engobe of onderglazuur zit, het staat niet vermeld op de potjes.
    beantwoord
  • Hannie, engobes die smelten op lage temperatuur noemt men glazuur. ALLE glazuren starten vanuit een engobe, dan worden ze mat glazuur om als men ze uiteindelijk totaal laat smelten zijn ( met steeds hogere temperatuur ) te eindigen als glanzend gesmolten glazuur. Er is niet zoiets als een smeltmiddel. Alle mineralen hebben hun smeltpunt en werken uiteindelijk als " smeltmiddel ". Alle kleisoorten worden glazuur als men ze maar hoog genoeg stookt. Alle glazuren zijn een engobe, als men ze maar laag genoeg stookt. De basevormende mineralen zullen wel het eerst smelten en betrekken nadien de andere ( amfotére en zuurvormende ) mineralen in het smeltproces. Je moet dus niet zoeken naar ' bevat smeltmiddel ', want dat zal er gewoon nooit op staan. De groeten aan K.Drake.
    beantwoord
  • Dank je wel voor deze "lezing" Lucien. Hier leer ik weer wat van. Eigenlijk zit het allemaal wel simpel in elkaar als je maar weet wat je doet. En met dat "doen"moet je er door ervaring achter komen. Ik ga gewoon door met proberen,maak fouten en leer er van. Ik vind het daarom heel fijn dat ik op dit forum terecht kan met vragen en lees het ook heel vaak door en steek er veel van op.
    beantwoord
  • Hannie, je hebt wel degelijk véél ervaring nodig als je met klei iets wil bereiken, maar dit alleen volstaat niet. Het warm water is reeds uitgevonden bij wijze van spreken. Enkele goede naslagwerken erbij halen kan je heel wat frustraties besparen. Scheikunde en mineralenkennis, daar kom je echt niet onderuit wil je iets verder komen dat wat glazuur-uit-een-potje penselen. Als je je daar in gaat verdiepen wordt het pas leuk, geloof me. En zo ingewikkeld is dit niet hoor. Bezie het als het leggen van een puzzel. De eerste stukjes geven nog geen beeld.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.