ALGEMEEN > Klei - algemeen > Scheuren na bakken van porselein

Mijn verhaal: Ik heb twee schaalachtige vormen gemaakt van porseleinklei met vlas. Bisquit bakken ging goed. Glazuren minder. Eerste keer twee verchillende kleuren, tweede keer waren de vormen omgevallen en tegen stapelmateriaal aan gaan vastzitten. Brak er een scherf uit derde keer bakken, twee grote scheuren in een van de schalen. Is dit normaal??? De temperatuur waarop gebakken is: 1000 C bisquit, glazuren, 1230, 1250 en 1250. Niemand kan mij vertellen waar die scheuren vandaan kwamen.

2 antwoorden

  • Hallo Lida,

    Dat werk omvalt komt vaker voor bij pottenbakkers en dat is jammer. Dat er een scherf uit brak kan komen omdat er lucht in de porseleinklei heeft gezeten. De scheur in je schaal kan eventueel komen door spanning "uitzettingscoëfficiënt" of door te snel koelen van je oven. Het antwoord van mij is dat ik het niet zeker weet, maar ik het idee heb dat dit er aan ten grondslag ligt.

    PS.
    Misschien kun je een foto van je schaal "werk" op deze site zetten (plaatje toevoegen) zodat mensen kunnen zien wat er precies aan de hand is.
    beantwoord
  • Jammer genoeg heb ik geen foto van de scheuren in de schaal, wel van de schaal zelf. Die scherf brak eruit omdat hij vastzat aan het stapelmateriaal. Ik dacht dat dat omvallen te makenhad met het 'vervormen dus bewegen' van het porselein tijdens het stoken. Het gekke is dat maar een schaal gescheurd is en wel precies tegenover elkaar. De rest, vier kleine schaaltjes en een grote, is heel gebleven. Men dacht dat het door teveel stoken is gebeurd!
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.