ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat is oorzaak van kraters en pinholes?

beste mensen
sinterengobe: kaolien20, ballcaly20, kwarts20, nefelyne syenite30, boraxfritte10, cobaltoxide1%, zwarte stain2%.
Aangebracht met penseel op ruwe klei, gestookt tot 1230+10 min. pendelen: gaf kraters en pinholes, dacht vanwege pinholes: net te laag gebakken.
Opnieuw op 1250 + 10min pendelen: pinholes zijn weg maar kraters ietsje groter. Binnenkant met dunne engobelaag is wel vrij goed
Ander werkje met biscuitgebakken klei, zelfde engobe erop prima, maar als je heel goed kijkt lijkt er ook zeer minieme aanzet tot beginnende kratertjes te zijn? Allen zijn mooi dekkend donkerblauw.
Wat is de oorzaak?
-engobe te dik opgebracht?
-scherf al te droog op moment van opbrengen engobe?
(was al helemaal droog)
-temperatuur toch te hoog?
Hoe is het eventueel nog te verhelpen?

Alvast bedankt.

4 antwoorden

  • Anna, temperatuur te hoog. Lijkt me meer op een glazuur dan op een sinterslib. (voor aardewerk zal dit wel lukken) Probeer eens met de neph.syen. eruit te laten
    beantwoord
  • Bedankt
    Toch nog iets: De stukken waarbij de engobe is aangebracht op ongebakken klei hebben het heel erg. Op de stukken die eerst biscuit gebakken zijn is het bijna niet zichtbaar. Vanwaar zo'n groot verschil? Ook hoe dikker opgebracht, hoe erger lijkt wel? Ik probeer dit te begrijpen. Ik heb wel uit je uitleg begrepen dat deze stukken in ieder geval niet meer te redden zijn.
    beantwoord
  • Anna, ik denk dat het komt omdat bij ongebakken stuks nog alles wat nog moet vergassen/verbranden door de engobe-laag heen moet. Dus hoe dikker, hoe meer kans dat er kratertjes ontstaan. Je gaat dit minder of helemaal niet hebben als het sinterpunt van de engobe hoger is ( de engobe blijft open en poreus) of als de engobe op bisquit zit.
    beantwoord
  • Lucien je uitleg lijkt me inderdaad logisch, bedankt,

    Alvast mijn beste wensen voor 2012
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.