ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > glazuurrecept: krijt vervangen door kwarts

Ik heb een wandtegel gemaakt waarvan op de rand een engobe is aangebracht. Om craquelevorming te voorkomen heb ik op advies in het glazuurrecept krijt vervangen door kwarts. Na biscuitbrand gestookt op 1060 C. Nu is over de blauwe engobe een melkachtige waas ontstaan. Weet iemand waar dit door ontstaan is en eventueel nog te verhelpen (misschien hoger stoken?) het recept is: 65 loodbisilicaat
15 kaliveldspaat
10 kaolin
10 kwarts
Dank voor een antwoord,

Marga

6 antwoorden

  • Beste Marga,

    glazuur is niet mijn sterkste kant, maar een beetje kan ik je wel helpen.
    Je hebt het krijt vervangen door kwarts, dat betekent dat je vloeimiddel hebt weggehaald en glasvormer hebt toegevoegd.
    Daardoor zal het smeltpunt van het glazuur omhoog gaan.
    Alleen heb ik geen flauw idee hoeveel hoger.
    Frans Boot zit ook regelmatig op het forum, ik denk dat hij het wel weet.
    groeten
    Hans.
    beantwoord
  • Hoi Marga

    Het was helemaal fout om het krijt te vervangen voor kwarts.
    Kwarts wordt wel aangewend om haarscheur tegen te gaan maar dan als toevoeging op het bestaande recept.
    dus geen krijt weglaten maar kwarts toevoegen.

    ik heb het even berekend en de glazuur die nu op de tegel zit moet volgens mij zeker 100 graden hoger gebakken worden en dan blijf ik aan de veilige kant want ik denk dat het zelfs steengoedtemperatuur kan verdragen dus 1270 graden maar ik weet niet of je klei dit wel kan hebben.

    Ik geef even de segerformule om je een idee te geven wat een verandering zoals door jou toegepast teweeg brengt in een glazuur

    recept 65 loodbisilicaat
    15 kaliveldspaat
    10 kaolien
    10 krijt

    segerformule:

    K2O 0.09
    CaO 0.32 Al2O3 0.24 SiO2 1.92
    PbO 0.60

    met toevoeging van 2 gram kwarts blijft het eerste rijtje gelijk en Al2O3 ook alleen SiO2 wordt 2.02

    recept met krijt vervangen door kwarts

    segerformule:

    K2O 0.13
    PbO 0.87 Al2O3 0.35 SiO2 3.58

    Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt

    Frans

    beantwoord
  • bedankt voor jullie reactie, ik zal de tegel opnieuw gaan bakken op een hogere temperatuur, kan door experiment alleen nog maar leren. Dank,

    Marga
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Naar aanleiding van dit glazuurprobleem nog een vraagje aan jou.
    Het glazuur bevat loodbisilicaat, ik heb gehoord dat je loodfrittes niet op steengoedtemperatuur moet gebruiken omdat op die temperatuur een deel van het lood verdampt en de schoorsteen uit gaat.
    Klopt dat ?

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Loodbisilicaat is een fritte die bij zeer hoge temperatuur wordt gesmolten en steengoed temperatuur blijft daar wel onder denk ik.dus dat het zou vervliegen zie ik niet zo.
    Wij gebruiken weinig loodbisilicaat om dat het nogal vreemd reageert in onze gasoven.

    Voor een paar recepten is het onontbeerlijk dus gebruiken we het wel.

    Er is wel een onderzoek geweest naar loodafgifte van serviesgoed maar dat bleef ruim beneden de norm.
    beantwoord
  • Beste Hans en Frans,

    ik heb de tegel op 1190 C gebakken en hij is vanavond perfect uit de oven gekomen. Het glazuur is op deze temperatuur helemaal glad gebrand, ik ben erg blij met het resultaat. Bedankt voor jullie hulp.

    Marga
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.