ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > vervangen grondstoffen

Hallo allemaal, ik heb me net een uurtje uitstekend vermaakt met het lezen over de Bentone-bentoniet en de Mangaan-discussie. Nu heb ik een aantal amerikaanse recepten met ingredienten die ik moet vervangen:
Feldspar G200
Frit Ferro 3134
Kona F-4 Feldspar
Minspar
Ik vindt wel de chemische samenstelling van een aantal, maar ehmmm, tja, waardoor zou ik ze nou het beste kunnen vervangen?

32 antwoorden

  • Marlies, misschien dit klaarheid geven :

    http://digitalfire.com/4sight/oxide/index.html

    Ik kom nog terug op die Bentone-vragen. ( zwaar technisch dan :-) )
    beantwoord
  • Ook voor dit probleem is glazechem de ideale oplossing Marlies.
    Het is een programma waar heelveel amerikaanse grondstoffen in staan met de formule.
    Tik het amerikaanse recept in, vraag om de formule, noteer die en maak een leeg recept vervang de amerikaanse grondstoffen voor de hier gangbare en je hebt je goede recept.
    succes, Frans
    beantwoord
  • Ja, daar zit het probleem, ik probeer te snappen hoe alles werkt en probeer de segerformules en omrekeningen dus zo veel mogelijk op papier te doen,
    alleen snap ik niet hoe ik bv. ferro frit 3134 kan vervangen , hoe je dit berekend...
    Ik heb wel de eigenschappen:
    Na2O o.317
    B2O3 0.634
    SiO2 1.476
    CaO 0.683
    en 190.8 mol
    Ik snap dat ik eerst de segerformule van het recept moet maken, maar dan..... groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies, net gelijk je een veldspaat zou invoeren. Na²O + CaO = 1 ( R²O + RO groep )
    beantwoord
  • Hmm ja, dan lees ik je bericht en denk: eitje, ik snap m!
    Maar halverwege realiseer ik dat ik het niet goed doe.
    Ik weet echter niet WAT ik niet goed doe...
    Is er iemand die dit raadsel voor me kan oplossen enuitgebreid kan opschrijven hoe ik de ferro frit 3134 in onderstaand recept kan vervangen?
    Het recept dat ik wil aanpassen is: White satin matt van John Hesselberth C/6
    Kaliveldspaat 20 K2O. Al2O3 mol 558
    Frit Ferro 3134 20 mol 190,8
    talc 11,5 3MgO. 4SiO2 mol 378
    wollasonite 10 CaO. SiO2 mol 116
    kaolin 20 Al2O3. 2SiO2 mol 259
    bentoniet 2 Al2O3. 4SiO2 mol 507
    silica 18,5 SiO2 mol 60
    + tin oxide 5
    Ik heb de EPK vervangen door kaolin en 2 bentoniet toegevoegd.
    De ferro frit bestaat uit CaO 20.1, Na2O 10.3, B2O3 23.1 SiO2 46.50
    en de chemische samenstelling (segerformule)is:
    Na2O 0.317 B2O3 0.634 SiO2 1.476
    CaO 0.683

    Ik dacht zelf dat het het handigste is om de ferro frit te vervangen door
    calciumboraatfritte: 44,6 CaO
    55,4 B2O3
    mol 125,36
    met een beetje natriumcarbonaat Na2O3 mol 106
    en een beetje siliciumoxide SiO2 mol 60
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies, zo werkt dat natuurlijk niet. Je moet eerst het RECEPT omrekenen naar een Seger-FORMULE. Deze formule ga je invullen met de grondstoffen waarover je beschikt en voorkomen in de FORMULE. Grondstoffen én frittes die oxides bevatten die niet in de FORMULE voorkomen kan je dus niet gebruiken. ( Kleine afwijkingen kan je door de vingers zien in de eerste ronde. De tweede ronde is je RECEPT bijsturen tot dit ongeveer hetzelfde resultaat als het oorspronkelijke RECEPT geeft. Zelfs Kaolien van een andere leverancier kan reeds een verschil maken.
    beantwoord
  • PS: grondstoffen waar enkel de gevraagde oxides in voorkomen.
    beantwoord
  • Marlies, als je het origineel recept hebt omgezet in een formule, voer je eerst de oxides in die oplosbaar zijn in water, zoals B²O³, K²O en Na²0 en dan de giftige zoals PbO via een fritte zoals nodig in deze formule. K²O en Na²O kan je ook via een veldspaat invullen, wat natuurlijke ' frittes ' zijn. De rest aanvullen met kaolien en kwarts indien nog nodig.
    beantwoord
  • hmm.
    tja.
    Ik ga nog maar even studeren want ik snap het nu ook nog niet.
    Het probleem is juist dat ik vanuit de gegevens die ik hierboven heb opgegeven, niet weet hoe ik die ferro frit in het recept in kan voeren.
    Ik heb alleen de segerformule van ferro frit als hij al is omgerekend tot 1, waardoor ik niet weet hoe ik toch het recept compleet kan maken, zodat ik bij het begin kan beginnen met het bepalen van de segerformule van dit recept...
    ( dit is probleem 1, probleem 2 komt later wel...)
    beantwoord
  • De segeformule van het door jou aangegeven recept Marlies

    Na2O 0.10.,K2O 0.11.,MgO 0.29.,CaO 0.50
    Al2O3 0.36.,B2O3 0.21.
    SiO2 3.27.,SnO 0.10

    Omgerekend in hier gangbare grondstoffen krijg je dan bijvoorbeeld dit recept

    kaliveldspaat 19.157.,Natronveldspaat 16.603.
    talc 11.494.,wollastonite 12.771.,krijt 1.533.
    kaolien 11.75.,kwarts 18.391.,calciumboraat 8.301
    tinoxyde 4.8.
    Zo heb je dan de de gewenste segerformule.
    Dit kan ook nog wel vereenvoudigd worden met minieme verschillen in de segerformule.
    19 kaliveldspaat.,16 natronveldspaat.,11.5 talc.,13 wollastonit.,1 krijt.,12 kaolin.,18.5 kwarts.,9 calciumboraat en 5 tinoxide.

    Frans
    beantwoord
  • Marlies, zoals Frans nu laat zien, heb je die Ferro fritte toch helemaal niet nodig als je de omrekening doet. Dit is wat ik je ook wou aantonen. En het berekenen van een recept naar formule en andersom is niet in enkele A4-tjes uit te leggen. Vandaar het voorstel van dit computerprogram.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie hulp!!!
    Kunnen jullie me ook vertellen wat er in het recept:
    Kaliveldspaat -----20 -----K2O. Al2O3 -----mol 558
    Frit Ferro 3134 ---20 -----????????????-----mol 190,8
    talc ----------------11,5 --3MgO. 4SiO2 -----mol 378
    wollasonite -------10 -----CaO. SiO2 -------mol 116
    kaolin -------------20 -----Al2O3. 2SiO2 ----mol 259
    bentoniet -----------2 -----Al2O3. 4SiO2 ----mol 507
    silica --------------18,5 ---SiO2 --------------mol 60

    op de plek van de vraagtekens moet komen?
    beantwoord
  • het antwoord op deze vraag heb je zelf al eerder in dit onderwerp gegeven Marlies

    0,32 Na2O,.0.68 CaO., 0,68 B2O3., 1.47 SiO2
    De samenstelling van fritten is wat complexer dan van delfstoffen, wat de overige igredienten zijn van je recept.

    Frans
    beantwoord
  • B2O3 moet 0.63 zijn
    beantwoord
  • Maakt het niet uit dat een gedeelte van de ingredienten nog niet omgerekend is naar 1 en de ingredienten van de ferro fritt wel? veranderd de verhouding dan niet?
    beantwoord
  • Marlies, Talk wordt dan 1 MgO + 1,3 SiO² Mol.Massa 126,4
    In het nieuwe recept kan het best zijn dat de Ferro fritte door andere grondstoffen wordt vervangen, als je ten minste mijn richtlijnen juist gaat opvolgen.
    beantwoord
  • In de segerformule moet alleen de RO groep 1 zijn marlies.
    Bij de ferrofrit zijn dat dus de CaO en Na2O samen zijn die 1
    beantwoord
  • Frans, ik had begrepen dat het ging over Talk waar MgO ( ook RO groep ) op 1 gebracht moet worden.
    beantwoord
  • wacht, je gaat te snel!!!!
    Reken je de andere ingredienten eerst per stuk om naar 1 zodat de verhoudingen niet verstoord worden?

    dus terug naar mijn vraag:
    als er 1 ingredient al omgerekend is naar 1 en de rest niet kun je de segerformule toch niet maken zonder dat de verhoudingen verstoord zijn of niet?
    beantwoord
  • Je hebt gelijk Lucien, ik had het even verkeerd gelezen.
    beantwoord
  • Eigenlijk bereken je een glazuur via de moleculaire(MOL)gewichten van grondstoffen Marlies
    Dus maakt het niet uit of je MgO 1.33SiO2 mol 126.4 of 3MgO 4SiO2 mol 378 gebruikt bij het berekenen.
    Later als de segerformule wordt berekend kom je precies goed uit.
    beantwoord
  • AHHH , wat een verademing! Ik dacht aan wiskunde en dan kan je zo'n truuk niet uithalen!
    Ik heb de segerformule handmatig uitgerekend en kwam nu precies uit zoals de segerformule die je me gestuurd had!
    Ik wist alleen niet dat tin ook wordt meegerekend in de formule...
    Nu ga ik proberen om de fritte in de berekening handmatig te vervangen.
    ben benieuwd of het lukt...
    beantwoord
  • Marlies, waarom wil je die fritte er zo nodig in opnemen ????
    beantwoord
  • Marlies, uitgaande van de gegeven Segerformule kom ik uit op :

    Ferro fritte 2954.......8,7 %
    Talk.........................11,0
    N-veldspaat............17,0
    K-veldspaat.............18,4
    Krijt..........................10,8
    Kwarts.....................27,6
    Tinoxide....................4,5
    Bentoniet...................2,0

    Fritte 2954
    CaO 1,00 - Al²O³ 0,10 - B²O³ 1,50 - SiO² 0, 61 MM:207,10
    beantwoord
  • Ik wil er niet per se een fritte in hebben, maar probeer alleen te leren hoe ik zelf, op papier, de segerformule van een recept moet maken.
    Ik heb dus een recept gekozen wat ik graag wil gaan maken en probeer daar de segerformule van te berekenen, wat me nu lukt!!!

    Nu probeer ik het andersom te leren, dus van een segerformule een recept te maken.
    Aangezien fritte 3134 in nederland moeilijk te krijgen is probeer ik ook meteen door te krijgen hoe ik de berekening moet maken als ik een ingredient vervang.
    Ik heb nog even een paar reken-dagen nodig om te kijken of ik het nu helemaal door heb.

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, dit lukt niet met enkel een fritte door een andere te vervangen die niet dezelfde samenstelling heeft. En geloof me, ik weet wat ik je vertel. Zelf geef ik daar al 25 jaar masterclass in. En gezien je een enkel ingrediënt door een ander wil vervangen is voor mij duidelijk dat je niet beschikt over de nodige handleiding.
    beantwoord
  • We wachten je rekendagen even af Marlies.
    Zijn er nog vragen stel die gerust.
    Het is leuk om op papier je glazuren te berekenen (zo ben ik ook begonnen) maar het is een tijdrovend klusje en met een goed glazuurprogramma is het meestal eenvoudig en snel te doen.
    Kijk eens in de bieb of je het boek "Glazuren"van Wesselink kunt vinden daar staat precies in hoe je die berekeningen kan maken.
    Lukt het je glazuren om te rekenen kom je er ook achter dat een goed glazuur niet alleen een goede samenstelling moet zijn maar ook de stookwijze heel belangrijk is.
    Mijn stelling is gebruik gevonden recepten als leidraad niet als oplossing .

    succes Frans
    beantwoord
  • Beste Frans en Lucien,
    Ik heb een paar dagen geleden de nieuwe druk van Matthes keramische glasuren in de bus gekregen.
    Inderdaad een indrukwekkend boek en met recht "de glazuurbijbel"!
    Ik heb de beschrijving van hoe je een glazuurrecept uit een segerformule maakt uitvoerig gelezen en snap 'm helemaal!
    Nu komt het spannende gedeelte, aan de slag en zelf mijn glazuren gaan samenstellen! Ha, ik heb er zin in!

    Hartelijk dank voor jullie uitgebreide hulp en geduld,

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • mooi zo Marlies
    Dat boek is echt een aanwinst voor je.
    succes met het maken van je glazuren en heb je nig vragen stel ze gerust.

    Frans
    beantwoord
  • Marlies, dit is HET boek voor op het nachtkastje. :-) Nu ga je ook beter mijn opmerkingen en bedenkingen begrijpen. Niet zo simpel. Moet je ook eens de lijst ' grenswaarden ' én de voorwaarden en mogelijkheden om tot een gewenste kleur te komen. Ben je voor zéér lang zoet. Een aanrader voor iemand die iets verder wil dan kant-en-klaar glazuren. Succes.
    beantwoord
  • ik lees al jaren met plezier in Klei maar ik had tot een paar dagen geleden nog niet op dit forum gekeken. Ik hen nu deze discussie gelezen en heb bewondering gekregen voor de leergierigheid van Marlies en het geduld van Frans en Lucien.
    Met mijn programma alchemistglaze4 zijn de berekeningen en de keuze voor "nieuwe" grondstoffen wel heel eenvoudig te bepalen.
    Mocht je belangstelling hebben voor de berekening stuur dan een Email naar ruijgrok@alchemist.nl
    beantwoord
  • Beste Ruud, dank voor je aanbieding! Ik probeer al om glazechem onder de knie te krijgen, maar zal eens naar alchemistglaze4 kijken. groetjes, marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.