ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > 1080 en waterdicht voor binnen.

Hallo,
Er is hier in afzonderlijke posts wel al geschreven over mijn vraag, maar zoek een specifiek antwoord, wie kan mij helpen.
Ik gebruik steeds steengoed klei 1200° (rood en zwart) en 1300° max wit. Om mijn oven en mijn rekening wat te sparen zou ik voor de meeste stukken van 1240*c willen overschakelen naar 1080°c. Ik maak mijn glazuur zelf en op 1240°c zijn de stukken perfect waterdicht. (bvb voor vazen en potten voor planten casse pot zeggen ze hier in Vlaanderen).
Kan ik met een aangepast transparant glazuur als basis, en welk raad u aan, de stukken waterdicht krijgen op 1080, of lukt dit niet.
Alvast bedankt

4 antwoorden

  • Willy, reken nooit op een glazuur om potten waterdicht te maken. Uitgaan van een steengoedklei en deze op aardewerktemperatuur stoken is fout. De pot zal pas waterdicht zijn als het sinterpunt van de klei samenvalt met de glazuurbrand. De max.temperatuur van klei is dit sinterpunt. Indien je op 1080°C gladbrand wil stoken zul je moeten uitkijken naar een aardewerkklei wat een sinterpunt heeft tussen 1100°C en 1150°C. Hoe dan ook, als je een glazuur voor 1080°C op een klei zet wat een max. temp. van 1300°C heeft, gaat dit glazuur zéker craqueleren.
    Ik weet dat het aanbod van aardewerkklei hier in Vlaanderen haast onbestaande is geworden, wat vroeger net andersom was. Men denkt dat, als men klei koopt wat een bereik heeft van 1000°C tot 1300°C, er zowat alles mee kan doen, en dat is niet zo. Net zoals glazuur, wat ook een optimale werktemperatuur heeft. Nu kan je wel het sinterpunt van klei omlaag halen met er aardalkalische mineralen aan toe te voegen, wat niet steeds de goedkoopste en de eenvoudigste oplossing is. Even de grens over kan je veel werk en frustraties besparen.
    beantwoord
  • Bedankt voor het snelle antwoord, zal dus ofwel opzoek moeten gaan naar aardewerkklei of toch hoger blijven stoken.
    Weet niet of het hier mag, ben van Oostakker en Sas van Gent bvb is hier dichtbij, weet je ergens in die omgeving een zaak waar we kleimateriaal en klei kunnen kopen?
    Bedankt
    beantwoord
  • Willy, het dichtsbij Oostakker is Colpaert ( Nevele ) en verkoopt Boetseerklei ( 1150°C witbakkend ) en Beeldhouwboetseerklei ( 1100°C witbakkend ). Dit zou wel eens geschikte klei voor jou doel kunnen zijn. En let vooral niet op de benamingen. Je zou eventueel nog 20% van jou steengoedklei eraan kunnen toevoegen indien nodig.
    beantwoord
  • Ben bij Colpaert die boetseerklei gaan halen. Ben volop proefstukken aan het maken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.