ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zelf maken kwastglazuur

In de Klei van september 2010 staat een artikel over zelf maken van kwastglazuur uit hulpstoffen. Nu heb ik al veel aangemaakte Ve-Ka glazuren staan, waarvan ik kwastglazuur wil maken. Dus ik kan niet beginnen met het vermengen van droge hulpstoffen. Op een beschrijving van één van de hulpstoffen Peptapon 9 staat dat je het beste eerst een stampasta kan maken.
Ik heb dit geprobeerd, maar dit is moeilijk opte lossen in kant-en-klaar glazuur (veel roeren). Is er een andere mogelijkheid?
Ik lees ook over een kant-en-klare coctail Pehatine 209. Bevat deze dezelfde stoffen? Weet iemand of dit nog ergens anders verkrijgbaar is dan bij Keramikos in Haarlem?
Misschien heeft iemand hier ervaringmee.

9 antwoorden

  • Dank voor de tips, Anneke en Lucien, ik ga dit zeker proberen. Bij Creavisie in Surhuisterveen gaf men mij de tip om enkel tylose toe te voegen om kwastglazuur te krijgen. Ik ben nu met proefjes bezig om te kijken wat het beste werkt.
    beantwoord
  • Ach Elise, zelfs maïsmeel werkt uitstekend.
    beantwoord
  • Inmiddels heb ik flink wat afgeroerd en heb de stampasta gemaakt. Nu heb ik geen bentone in huis, maar wel bentoniet. Ik heb gelezen dat bentone 6x sterker is dan bentoniet. Heb dus een grotere hoeveelheid bentoniet toegevoegd. De massa is nu wel wat bruiner geworden en ik vraag me af of dit een nadelig effect heeft op de uiteindelijke kleur van de glazuur. Maar ik ga het proberen.
    beantwoord
  • Elise, 5% Bentoniet moet reeds volstaan. Er zijn wel verschillende types Bentoniet, naargelang de leverancier/vindplaats. Vermoedelijk heb jij een wat bruin gekleurd type. Als dit niet een ijzeroxide-verontreiniging is, zal dit geen nadeel hebben op de kleur.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien. Ik zal in de volgende glazuurstook proefplaatjes meestoken met de resultaten van mijn kwastglazuur.
    beantwoord
  • Ik heb enkele proefplaatjes gemaakt en inmiddels ook diverse objecten gestookt met zelfgemaakte kwastglazuur. Dit is uitstekend gelukt! Mooi van substantie, je kunt het er goed op kwasten en het resultaat is mooi vloeiend en dekkend. Ben blij met deze formule. Zo hoef je niet altijd de kant-en-klare kwastglazuur te kopen. Werkt inderdaad ook met al aangemaakte glazuur.Heb ondertussen ook Pehatine 209 aangeschaft,maar gebruik dit meer met oxides.Voor het maken van kwastglazuur is dit te duur. Dan maar wat langer roeren.
    beantwoord
  • ik heb bij silex wel 100 pakken veka glazuren gekocht poeder 15 jaar geleden daar wil ik kwast glazuren van maken wie kan mij helpen b v d piet
    beantwoord
  • Kijk eens een lijntje hoger op deze rubriek. Kwastglazuren zelf maken.
    beantwoord
  • Behangplaksel perfax blauw 1.2 gr per 100 cc water als bassis werkt ook prima
    gr Han
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.