ALGEMEEN > Ovens > temperatuurscontrole

Ik heb een Bentrup 88 e aangesloten op mijn(electrische oven ) oven. De temperatuurvoeler is de bestaande. Alles lijkt normaal te verlopen bij de stookcurve. Hoe kan ik nu controleren of de temperatuur in de oven ook werkelijk overeen komt met wat de computer aangeeft. maw, hoe kan ik weten of de voeler juist werkt met de nieuwe sturing?

2 antwoorden

  • Ik zou bij twijfel een paar segerkegels meebakken.
    Als je bijvoorbeeld op 1100 graden stookt een kegel voor 1060 een voor 1080 nog een voor 1100 en een van 1120.
    Zet ze voor het loergat indien aanwezig of je ziet na de stook wel hoe heet de oven is geweest.
    Je kan ook een pyrometer in de oven doen en zo meekijken of de zaak gelijk loopt.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, met segerkegeltjes kan dit ook weer een vertekend beeld geven, gezien deze ook de tijdsduur van de stook wordt mee opgenomen in de meting, wat de thermokoppel en automaat niet doet. Wel zeer nuttig om te weten hoe het glazuur gaat reageren op de ingestelde temp./tijdsverloop, aangezien zo'n thermokoppel enkel maar een spanning doorgeeft aan de automaat en deze dan omzet in een ( schijnbare ) warmteschaal. Daarom zou ik ook opteren voor je tweede voorstel; er een tweede thermokoppel aan een pyrometer te koppelen. Beide temp.weergaven zoudn ongeveer gelijk moeten zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.