ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > basisrecept 1100°c

Hallo,
Kent er iemand een basisrecept voor ongeveer 1100°c, van waaruit ik zou kunnen vertrekken om met oxides verschillende kleuren te bekomen.
Heb momenteel zo één voor steengoed 1240°, maar zou willen starten met klei welke tot 1100°c gaat.
Alvast bedankt

8 antwoorden

  • Willy, de kleur door oxides wordt bepaald door de samenstelling van het basisglazuur. Dus één recept voor alle kleuren is niet mogelijk. Voorbeeld: koperoxide in een strikt hoog-alkalisch glazuur geeft turqoois, echter in een glazuur op loodbasis zal dit groen geven.
    beantwoord
  • Heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt.
    Ik bedoel een basisglazuur, liefst transparant voor 1100°c.
    Dan kan ik met verschillende oxides aan de slag om verschillende kleuren te krijgen.
    Heb nu zo een glazuur voor 1240°c
    beantwoord
  • Willy, één basisglazuur is niet voldoende om met verschillende kleurvormende oxides te werken. Op dit forum zal je er verschillende vinden.
    beantwoord
  • Dat is juist het probleem, weinig of geen basisrecepten voor die temp., allen tot 1060°c
    Ga vandaag er een viertal proberen welke ik uit verschillende bronnen gehaald heb.
    beantwoord
  • Gewoon proberen die recepten Willy.
    Er zit altijd wel wat speling in die eindtemperatuur.
    kant en klare recepten zijn afgestemd op de stookwijze van de persoon die het recept geeft.
    en dat is voor elke pottenbakker anders.
    Als je gewend bent om te pendelen zou ik dat wel korter doen.
    Is de glazuur te zacht m.a.w het gaat teveel glimmen of koken doe er dan wat kaolien bij.

    Frans
    beantwoord
  • ik heb basis glazuren die ik gebruik voor 1060 graden ttesten hebben laten zien dat deze glazuur makkelijk op hogere temperatuur gebakken konden worden, had ik zelf niet gedacht .
    ook kun je hier makkelijk veel verschillende kleuren van maken gewoon proberen zal ik zeggen
    beantwoord
  • Hallo Willy,

    Het klopt dat je een glazuur hoger kunt stoken dan het geadviseerde temperatuursgebied. Het betreffende glazuur zal/kan dan echter wel meer gaan uitvloeien, of zelfs afdruipen. Om een glanzend glazuur naar boven bij te stellen zonder dat het meer gaat vloeien werkt een toevoeging van kaolien met kwarts in de verhouding 1:2. Voor een verhoging van 50 graden volstaat een toevoeging van 5% kaolien met 10% kwarts. Het glazuur zal een vergelijkbare transparantie houden. Een dergelijke aanpassing werkt niet bij matglazuren zondat dat het karakter daarvan verandert.
    Succes ermee.
    beantwoord
  • Heb een 4-tal recepten uitgeprobeerd en allen met succes, slechts één dat een mooi kleurresultaat geeft met 5% ijzeroxide.
    Eéntje was bij basisrecept mooi wit op witte klei. Ga nu een lijntje op de proefstukjes trekken om te zien of de glazuur transparant is.
    Intussen het boek vormen- en glazuurgids opgehaald in de bibliotheek en ga met dat recept voor 1060° eens aan de slag gaan, staan alle combinaties met oxiden in.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.