ALGEMEEN > Techniek > slib dotjes en lijntjes maken

Is er iemand onder de keramisten hier, die mij op weg kan helpen? Ik wil graag op een nieuw project, dit effect maken met slib/engobe. Maar tot nu toe zijn al mijn experimenten mislukt. Of de slib was te dun en vloeide uit, of de slib hechte niet aan de scherf. Ik heb het geprobeerd op natte, leerharde en droge klei. Ik heb ook al geprobeerd om wat glazuur door de slib te mengen, om er een sinterengobe van te maken. Maar helaas... Het gaat mij dus niet om de kleur, het gaat mij om de dotjes en lijntjes slib. (zie foto) Ik stook biscuit op 950 gr en stook af rond de 1060 gr.
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Misschien moet je het eens proberen met gietklei en een injectiespuit.
    beantwoord
  • Heb ik nog niet uitgeprobeerd, ga ik doen!
    beantwoord
  • Laat je weten hoe het wel lukt?
    Heb ook al zoiets geprobeerd. Het probleem is dat het enerzijds stevig genoeg moet zijn om zo'n hoge stevige dotjes te spuiten en dat het anderzijds gelijkmatig door een heel dun gaatje naar buiten moet geperst moet kunnen worden.
    Gietklei ging bij mij niet:te slap.
    Heb papier-gietklei-mengeling geprobeerd
    Bedenk nu dat daar misschien ook nog cmc aan toegevoegd had moet worden? Of iets anders? iemand suggestie's?
    Ik weet ook niet wat het maximum gehalte aan cmc is dat je mag gebruiken ivm de stook?
    Het probleem is ook een beetje: je wil een dikke stevige pasta, maar je moet dan ook veel druk op je ringeloor of spuit zetten, tot je handen helemaal verkrampt zijn van het knijpen.
    Ben heel benieuwd naar de suggesties en de afloop

    groetjes anna
    beantwoord
  • Hallo Anne.
    Je kan dotjes of lijntjes maken met dezelfde klei, die je gebruikt voor je werkstuk.
    Je maakt je klei zodanig soepel met water dat het te gebruiken is in een ringeloor.
    Niet te dun maken, zo dik mogelijk houden, maar moet wel te spuiten zijn.
    Hiermee spuit ik op een werkstuk wat zijn vorm al zelf vast houdt of benoem het werkstuk als "leerhard".
    Bij de ringeloor worden verschillende mondstukjes geleverd dus is het daarmee wat dikker en wat dunner op te spuiten.
    Leuk om te doen en gaat vast goed!!!
    Succes en de groetjes!


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.