ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Weer kwastglazuur

Ik wil het onderwerp kwastglazuur nogmaals onder de aandacht brengen omdat hierover veel verschillende theorieën de ronde doen.
Hoe maak je een glazuur goed kwastbaar zonder aan het recept te gaan rekenen?
De theoretische beschouwing van Klei no 23(maart 2000) is voor mij niet goed werkbaar.
De volgende stoffen worden o.a.gebruikt om een glazuur beter kwastbaar te maken.
Glycerine, Peptapon, Calgon, Perfax, Aragom, Bentoniet , Natrium silicaat, Gerstley, Ballclay en ongetwijfeld nog vele andere.
Feit is dat bij een goed kwastbaar glazuur de glazuurdeeltjes goed moeten blijven zweven in de glazuur.
Toch mag de glazuur niet te dik zijn omdat het dan te snel aanzuigt op de scherf en niet egaal wordt.
Natrium silicaat is een deflocculant die een glazuur “lobbig maakt”.

Wie kan ons uitleggen wat het verschil is tussen een deflocculant en een elektrolyt?
Of is dit misschien hetzelfde?
Zijn al de bovengenoemde stoffen defloculant of elektrolyt?
Wie wil zo vriendelijk zijn de theorie achter deze materie eens te verduidelijken.
Ik denk dat je er velen een plezier mee kunt doen.


Cor Duijnker

2 antwoorden

  • Beste Cor, In 1994 heeft de NVK (Nederkandse Vakgroep Keramisten) in samenwerking met het EKWC (europees keramisch werkcentrum) een workshop Rheologie gegeven. Dit is het gedrag van vloeistoffen en hoe dat met bepaalde stoffen beinvloed kan worden.
    De docent van deze workshop was de keramist Hein Severijns.
    Ik ben er van overtuigd dat hij degene is die de antwoorden kent op jouw vragen.
    De reader van de workshop heb ik nog, maar dat is best taaie natuurkunde.
    Groeten Hans
    beantwoord
  • wil je de theorie weten of een goed kwastbaar recept? Voor het eerste is het boek van Hein Severijn echt erg goed (maar ga er wel even voor zitten!) in het tweede geval hier een goed werkbaar recept:
    100 g drooge glazuur
    1.25 g Peptapon Nr9
    0,25 g Bentone (en niet Bentoniet)
    60 - 70 ml water
    alles goed schudden, water toevoegen en na 10 min met een staafmixer goed doorroeren
    kwastglazuur kan gaan rotten, en werkt dan niet meer zo goed, dus gebruik afgekookt water.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.