ALGEMEEN > Klei - algemeen > waarom wordt mijn klei niet zwart?

Heb een aantal proeven gedaan met zwartbakkende klei waaraan ik achtereevolgens 3%, 5%, 7% 9% zwarte pigment heb toegevoegd. Ook heb ik een proef gemaakt waarbij ik aan zwartbakkende klei ijzeroxide, mangaanoxide en cobaltoxide heb toegevoegd. Alles is gebakken op 1140 graden. Echter er is geen zwart ontstaan. Ik weet dat als je hoger stookt de kleuren donkerder worden, maar nu lijkt het alsof er helemaal geen verandering opgetreden is terwijl ik dat wel zou verwachten. Of kun je zwartbakkende klei niet vermengen met pigmenten om hem zo donkerder te maken? Wie helpt mij?
gevraagd

15 antwoorden

  • Ik heb het wel zwarter gekregen door er een sodaoplossing overheen te spuiten Marion. Het zag er gebakken zwarter uit. Je zou ook in plaats van zoveel pigment en oxides ook eens kunnen proberen een smeltmiddel door je klei te doen.
    Frans
    beantwoord
  • ik ga dit idd eens proberen. ben benieuwd...
    beantwoord
  • Zwart blijft een moeilijk onderwerp.
    beantwoord
  • Zwart is absoluut geen moeilijk onderwerp. African-stone leent zich hier goed voor. Hoog bakken (steengoed) wordt pikzwart.
    Mijn bevindingen zijn: ik vind het persoonlijk een "vieze" klei om mee te werken. De klei die ik heb is erg grof en erg "nat". Ik ervaar deze klei niet als plastisch/soepel.
    Walken maakt de klei iets soepeler of naar behoefte kan men de klei wat in laten drogen, afhankelijk van het werk wat men wil maken.
    Ik vind het jammer dat de chamotte iets van (moet je wel goed en dichtbij kijken: dus kritisch zijn) witte stipjes op het werk achterlaat wanneer de chamotte niet voldoende IN het werk is gebracht. Dat is een nadeel wanneer men een strak, dof zwart oppervlak als eindresultaat wil zien. Dit zal veel energie kosten.
    Tevens kan de klei bijzonder mooi zijn vanwege zijn chamotte en daarom een extra nadruk geven op grof,ruw ogend werk.
    Het is maar nét wat men van het eindresultaat verwacht.
    Dus: eerst denken, dán doen.

    Ik werk er persoonlijk niet zo heel graag mee omdat ik me verplicht voel handschoenen te moeten dragen om "rouwrandjes" onder je nagels te voorkomen. Ik voel liever de klei direct onder mijn handen. Maar de resultaten zijn geweldig bij bepaald werk. En: hij is duur.
    Zo kan men een beetje afwegen waar men voor kiest....??
    beantwoord
  • Ik denk Marion dat de "zwart" bakkende klei, het meest zwart wordt wanneer het volgens fabrieksaanwijzingen op de (voor jou mogelijk ) hoogst mogelijke temp. gebakken wordt zonder eigen toevoegingen.
    Gezien de oven, gezien de klei zit ik om veiligheidsredenen altijd een 10 - 20 graden onder de norm. Dit verkregen zwart hoeft dan naar onze zienswijze nog geen volledig/door ons goedgekeurd zwart te zijn. Een ieder kan daarin verschillen als persoon of fabrieks-zienswijze. :-) Volgens mij zitten we dan op één lijn.
    Algemeen:
    Zwart betitelen als "zwart" kan volgens mij mogelijk per "fabrieksklei" of per persoon verschillen. Dat ligt aan de zienswijze van persoon of het percentage toevoegingen die mogelijk zijn in bepaalde klei.
    Toevoegingen ( hoeveelheden toevoegingen) bepalen tevens ook een kleur en een max. eindtemp. Naar mijn mening wordt via scheikundig onderzoek de eindtemp. bepaald voor de fabriek die deze klei uitgeeft en die eventueel toevoegingen in een klei heeft gedaan.
    Wanneer men er zelf ook nog toevoegingen in brengt kan men een sinterpunt verlagen.
    Dus: wanneer men met toevoeging van bepaalde grondstoffen aan een klei een sinterpunt van een klei verlaagd, dan wordt het veel minder leuk wanneer men de toevoegingen in een klei zelf heeft gedaan en naar aanrading van de originele klei, de fabriekstemp. aan houdt. Hier vind ik dan de verklaring voor je te lage eindtemp. en krijg je mogelijk daardoor geen volledig zwart zoals jij die graag zou zien??
    Vanwege bescherming oven, toevoeging grondstoffen aan de klei, begrijp ik heel goed je standpunt Marion.
    Volgens mij ben je weer goed bezig!
    beantwoord
  • Ik gebruik ook zwartbakkende klei. (prnm*e w.s. Frans merk?) Gepolijst is het prachtig zwart bij 1280gr. Juist door die witte chamottestukjes krijg je een mooi contrast als je gedeeltes polijst. Helaas lukt het mij nog steeds niet om een transparante glazuur te vinden die dat zwart juist kan onderstrepen. Resultaten tot nu toe vaal bruin. Maar misschien hoort dit onder het hoofdstuk glazuren.
    beantwoord
  • In dat geval zou ik proberen de gebruikte klei als glazuur te gebruiken Inez. Laten drogen chamotte eruit zeven en een smeltmiddel in de vorm van een fritte toevoegen.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans, bedoel je daarmee dat ik de gezeefde klei als een slib gebruik of toevoegen aan het glazuur?
    beantwoord
  • in klei zitten alle bestanddelen voor een glazuur Inez behalve smeltmiddelen.
    Wat ik bedoel is een glazuur maken van je gezeefde klei en een smeltmiddel.
    De mate van de glans hangt af van de hoeveelheid smeltmiddel die je toevoegt.
    ik stel fritte voor vanwege de giftigheid en in water oplosbaarheid van veel smeltmiddelen.
    Begin met 10 % en verhoog naarmate meer glans gewenst is.
    Als je de juiste samenstelling van de klei weet is een nauwkeuriger berekening mogelijk.

    Frans
    beantwoord
  • Nee, geen samenstelling te vinden. Ik ga het uitproberen.
    Hartelijk dank voor je hulp.
    Inez
    beantwoord
  • Ben momenteel flink aan het experimenteren met toevoegingen van pigmenten. Ik laat het weten hoe het verder loopt.
    Kleigroet,
    Marion
    beantwoord
  • Ik gebruik Terra Nigra van Sibelco (35% ch 0-2 mm) Bij 1200 graden bakt die pikkie zwart (ik kan je een foto sturen). Hij is inderdaad vrij grof om te verwerken maar maakt je handen niet veel viezer dan witte klei. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je niet ook aan andere kleuren klei komt als je met deze werkt... Mijn ervaring is dat je werk ook heel glad kunt afwerken. Wellicht heb je hier iets aan... Groeten, Marlen van Dop
    beantwoord
  • Hallo Marlen,

    Ik ben momenteel aan het werken met terra nigra van Sibelco. Nu las ik ergens een berichtje meen ik van jou over het vervormen van deze klei. Hoe hoog stook jij en wat is je ervaring met vervorming? Ik wil namelijk plaatjes maken van 2 mm dik die toch stevig zijn en niet teveel vervormen (eigenlijk niet vervormen....)
    beantwoord
  • Hoi Marion, de creaton 579 is op 1100 graden gestookt ook erg mooi zwart en makkelijker verkrijgbaar. Eventueel een kleurstabiel pigment toevoegen aan een kleipoeder en deze als engobe gebruiken kan natuurlijk ook. Dan maakt het niet zoveel uit welke klei je als basis gebruikt.
    beantwoord
  • Hoi Marion,
    Ik gebruik de T235 extra zwart van Witgert, gekocht bij Keramik Kraft in Duitsland. Temp. max. 1180 graden.
    Je hebt ook de T237 extra zwart met 25% chamotte, 0,5 mm., temp. max. 1200 graden, alsmede de T337 extra zwart met 25% chamotte, 0,5 mm., max. 1200 graden. Fabrikant Witgert. Prima resultaten mee bereikt.
    Nog even voor de duidelijkheid: de T235 extra zwart bevat 25% chamotte, 0,2 mm.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.