ALGEMEEN > Gips > gipsplaat

ik wil graag een gipswerkplaat/ tafeltje maken ,waar ik op kan werken en klei kan 'doorslaan'. heb het geprobeerd met gips van de bouwmarkt en de deze aangemaakt met de aangegeven hoeveelheid water. Toch is de gips niet erg hard en brokkelt af met als gevolg dat de gips in de klei komt met alle gevolgen van dien. Heeft er iemand een tip?? Moet ik een ander soort gips gebruiken??

11 antwoorden

  • hoi albertine,
    Ik heb zelf ook een gipsplaat gemaakt, ik heb hem op plastic plaat gegoten en minder water erbij gedaan dan op de verpakking aangegeven staat, als je ongever 3/5 water van wat je nodig hebt pakt en je vult daarna aan met gips, dan doe je net zoveel gips er in dat er bergjes op komen te staan, dan goed roeren en zorgen dat het op kwark/yoghurt dikte is. dan kun je het gips gieten.
    ook is het trouwens goedkoper om gips bij je kleileverancier te kopen, dat scheelt je heel erg veel geld, maar dan heb je wel 25 kilo. als de gipsplaat hard is dan draai je hem om en heb je een supergladde plaat die erg massief is . ook is het aan te bevelen om te wachten met het gebruik van de plaat als hij echt goed droog is, dat duurt meestal een paar dagen tot een week, als je hem bij de verwarming legt 3 dagen.
    Ik hoop je hiermee geholpen te hebben , dit is hoe ik het gedaan heb en mischien hebben anderen nog wel betere tips.
    beantwoord
  • In de bouwmaterialenhandel zijn gipsbouwblokken te koop waarmee binnenmuern gemaakt worden.
    Formaat 40 bij 60 bij 6 cm.
    Ik heb ze jaren geleden gekocht voor 5 gulden per stuk.
    Een stuk makkelijker dan zelf maken.

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Bianca voor je tip!!
    beantwoord
  • Hans,
    bedankt, dit klinkt erg handig.............ik ga het zeker ook proberen
    beantwoord
  • Inderdaad erg handig de gipsplaten uit de bouwmaterialen handel ik gebruik ze al jaren maar dan moet je er waarschinlijk wel snel bij zijn.
    Want bij ons halen ze de gipspaten uit hun assortiment omdat tegenwoordig meestal ytong cellenbeton wordt gebruikt.
    Bij de Gamma heb ik nog enkele kunnen kopen die ze achter in de opslag hadden staan, maar daar staan ze niet meer in de winkel.
    beantwoord
  • bij de betere bouw groothandel kun je nog steeds gipsplaten kopen, ik leg de plaat gips op een paar latjes , zodat de lucht goed kan circulerenen raakt de plaat niet zo snel verzadigd, omdat het zijn vocht ook aan de onderkant kwijt kan.
    Marijcke
    beantwoord
  • Bedankt! Ik zal snel gaan kijken en een voorraadje aanschaffen :)
    beantwoord
  • Hallo Marijcke,
    Dat is ook een goed idee, die latjes eronder.
    Bedankt voor je reactie.
    beantwoord
  • Na verloop van tijd beschadigd zo,n gipsplaat.
    Je kunt de gaten/beschadigingen hel goed repateren door er weer een beetje gips in te gieten en met b.v. een scherp mes
    weer vlak te krabben.
    Zo kun je jaren van je plaat gebruik maken!

    Cor
    beantwoord
  • hoi Cor........ook weer zo'n goede tip. Wat een eluk forum toch :))
    Bedankt!
    beantwoord
  • Ik ben momenteel zelf ook platen aan het gieten maar die tip van de bouwmarkt is een goeie!!! Ga ik zeker doen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.