ALGEMEEN > Diversen > siliconenmal maken

Ik heb een ontwerp in klei gemaakt waarvan ik graag een siliconenmal wil maken. Voor mij de eerste keer dat ik me waag aan het maken van een siliconenmal.
Bij het doorlezen van de gebruiksaanwijzing word er het advies gegeven om het werk voor het gebruik van de siliconen in te kwasten met shellac of een polyurethane vernis. Ik heb geen idee of het ene of het andere product voor of nadelen heeft. Verdere tips mbt het maken van een siliconenmal zijn ook zeer welkom. Heeft iemand ervaring of advies dan hoor ik dat graag.
groetjes Sonja
gevraagd

5 antwoorden

  • Zover ik weet;mallen van siliconen houden veel meer detail dan latex en gips, en zijn zeer slijtvast.Op wet canvas staan enkele casting tutorials met siliconen;
    www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=235740
    nog meer info: http://www.aff-materialen.nl/
    Rob
    beantwoord
  • Sonja, op klei ( ongebakken ) hoef je geen lossingsmiddel te zetten. Ik ga er van uit dat je er een negatieve - mal mee bedoeld en geen kopij van het origineel.
    beantwoord
  • Ik heb mijn kleiwerk zoals er ook werd aangegeven met een transparant acryl spray bewerkt. Ze gaven nl aan dat de siliconen met bepaalde kleisoorten niet goed reageert, dwz niet hard wordt of het oppervlak beschadigd ("invreet als het ware), daarom mijn vraag. Het probleem zat hem bij gebruik van klei niet in het lossen alhoewel het wel zou meewerken. Een klein stukje heb ik kunnen testen, dat liet al goed los, ook op het beetje niet ingesprayde klei.
    Ik moet nu nog de gipsensteunmal maken en dan kan ik pas kijken hoe de siliconenafdruk van het origineel is geworden. Daarna afgieten in gietwas. Ik ben een beginneling in het maken van gietmallen, daarom mijn keuze om met een stappenplan te werken zodat het origineel beschermd blijft. Uiteindelijk moet er van het werk dus een meerdelige gipsmal gemaakt worden zodat het kan afgegoten worden in gieklei.
    Bedankt voor jullie advies
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Sonja,

    Let er op dat je de eerste laag siliconen rubber aanmaakt met de helft normale harder en de helft snelle harder. Laat nu een dun laagje over het object vloeien om de details over te nemen. Vervolgens kun je siliconen aanmaken met normale harder (1%) snelle harder (2%) en thixo harder (2%). Nu kun je de verdikte siliconen met een spatel aanbrengen om een laagdikte van ongeveer een cintimeter te krijgen. Ook kun je met de verdikte siliconen ondersnijdingen dichtsmeren zodat je zo weinig mogelijk delen nodig hebt voor je gipsen steunmal. Ik ga er trouwens van uit dat je poly-condensatie siliconen gebruikt. Anders kunnen de percentages harder anders zijn.
    beantwoord
  • Owja, als je een dunnen scheidingslaag wilt aanbrengen tussen je object van klei en de siliconenmal, kun je ook gewoon vaseline in een spuitbus gebruiken. Licht insprayen en de mal komt heel gemakkelijk los!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.