ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > loodmonosilicaat en loodbisilicaat

Ik ben net begonnen me te verdiepen in de geweldige wereld van zelf glazuur maken. Fascinerend!

Nu heb ik een aantal recepten waarvoor de basis loodmonosilicaat is. Ik gebruik loodbisilicaat en vraag me af hoe deze 2 zich verhouden. Ofwel: als er bv 70 loodmonosilicaat in gaat, hoewel loodbisilicaat moet ik dan gebruiken, of moet ik iets toevoegen?

Ongetwijfeld is dit uit te rekenen met de Seger formule, maar ik ben zoals gezegd een beginner en ik neem aan dat er vast al eerder iemand dit wiel heeft uitgevonden.

Alvast bedankt!

4 antwoorden

  • Hallo Mya,
    Ik neem aan dat je fritte 10.05(=bisilicaat) gebruikt. In bisilicaat zit verhoudingsgewijs minder lood dan in monosilicaat, je voegt met bi meer SiO2 toe.
    70g PbO 1.03SiO2(=mono) = 70/248(=molmassa)=0.282 mol PbO
    0.282 x 343 (=molmassa PbO2SiO2)=96.8 g loodbisilicaat. (PbO 0.05Al203 1.94SiO2)
    Om een lang verhaal kort te maken :96.8g bi
    Groet, Eric
    beantwoord
  • Hallo Eric,

    Dank je wel voor je antwoord, het is helemaal duidelijk!
    En fijn dat je de berekening erbij hebt gezet, want nu kan ik het met elke hoeveelheid makkelijk omrekenen (die 70 was maar een verzonnen getal, als voorbeeld).

    Zoals gezegd had ik dit zelf ongetwijfeld (uiteindelijk) ook wel kunnen berekenen, maar ik ben je erg dankbaar dat je het zo overzichtelijk voor me hebt uitgelegd.

    Super!

    Groetjes, Myra
    beantwoord
  • Eric heeft uitstekend de hoeveelheid lood bisilicaat berekend om ervoor te zorgen dat in het recept het loodgehalte gelijk blijft. Echter hiermee wordt ook extra SiO2 toegevoegd (het heet immers bisilicaat) Deze extra SiO2 moet ook worden gecompenseerd. Zonder totaal recept is dat niet te doen.
    Het glazuurprogramma alchemistglaze4 is voor dit soort berekeningen uitstekend te gebruiken. De demoversie is gratis voor meer info kijk op www.alchemist/landen/ned/formulier.htm
    beantwoord
  • Hallo Ruud,

    Dank je voor je reactie, ik was daar inderdaad zelf ook al achter. Toen ik deze vraag stelde was ik net begonnen me te verdiepen in glazuur. Toen ik er meer over had gelezen en nadacht over dit verhaal, kwam ik al tot de conclusie dat ik dan ook het hele recept zou moeten omrekenen, vanwege de extra SiO2.
    Tijdens het lezen over glazuren was ik jouw site ook al tegengekomen (hij staat al enige tijd in mijn favorieten). Ik heb met veel plezier diverse items op jouw site gelezen, ondermeer de experimenten met de kleurstoffen van de Chinese leveranciier. Erg leuk!
    Ik zal je programma zeker uitproberen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.